integrated communications

Newsroom

Voor één keertje stond ‘mijn dorp’ in het centrum van de mediabelangstelling. Op 14 juli opende Red Market immers zijn derde vestiging in Opwijk. Als échte Opwijkenaar ga je dan een kijkje nemen.

Na eerdere berichtgeving in de media, was ik vooral benieuwd naar de invloed van technologie op mijn winkelervaring. Delhaize gaf immers aan het Red Market concept als een laboratorium te zien om een aantal initiatieven uit te proberen. 

Een Red Market is voor 100 procent uitgerust met een “self-scanning” systeem en een “Q-buster-rijsysteem”. Voordeel voor de klant: tijdwinst. Moet aantrekkelijk in de oren klinken bij al die gehaaste mensen die, pendelend tussen bureau en thuis, graag nog iets op hun bord toveren, ‘s avonds.

Het viel me op dat, bij het binnenwandelen, er een soort ‘euforische’ stemming in de lucht hing. Net als kinderen die een nieuw speelgoedje krijgen. Behulpzame dames geven de nodige tekst en uitleg: je neemt een kaartje (wat nadien je persoonlijke kaart wordt), houdt het voor een scanner en de display van je persoonlijke handscanner flikkert op. Nu ben je klaar om het winkelparadijs te betreden...

Veel ruimte, licht en orde, wat een zeker gevoel van rust geeft. Het scannen zelf is simpel, maar vraagt toch wat concentratie: éérst scannen en dàn pas in je kar gooien. En ook al staan er maar een 6-tal knopjes op je handscanner, ‘t is toch even uitzoeken welk knopje nu precies wàt doet...ondervond ik toen bleek dat ik, in een vlaag van verstrooidheid, de scanner van een andere dame gebruikt had om mijn courgette in te scannen. Hilariteit alom...want hoe haal je die courgette er nu weer af ? Er volgde een vermakelijk 5 minuten-onderonsje...tot een medewerker ons uit de nood kwam helpen. Vrouwen en knopjes ;-)

Het wachtrijsysteem aan de kassa valt nog moeilijk te beoordelen. Op de openingsdag hadden velen nog een aantal vragen in petto voor de kassier, wat geen reël beeld gaf van wachttijden in normale omstandigheden. Maar het moet gezegd: er zit potentieel in.

Wordt dit winkelconcept nu écht een speelruimte voor nieuwe technologieën ? Een ‘winkelervaring op maat’ kàn technologisch gezien immers al. Mijn winkel/aankoopgedrag kan geanalyseerd worden, waardoor ik aanbiedingen op maat ontvang. Mijn handscanner zou me kunnen vertellen waar mijn favoriete product zich bevindt of wanneer het in promotie is. Of me kunnen wijzen op producten die aansluiten bij mijn gemiddeld aankoopgedrag. Netwerkcamera’s kunnen analyseren hoe mensen zich gedragen tijdens het winkelen, wanneer piekmomenten ontstaan en of rayons sneller moeten aangevuld worden. 

Mijn dochter zal het waarschijnlijk nog allemaal meemaken...

Share now