Vijf redenen om nu uw ketel te laten onderhouden

25-06-2019

Zomer: zon, terrasjesweer en buitentemperaturen van 25°C en meer. We kunnen begrijpen dat uw verwarmingsketel op dit moment het laatste van uw zorgen is. Maar eigenlijk is dit de ideale periode om uw ketel te laten nakijken. Wij geven u vijf redenen waarom.

1. Het is wettelijk verplicht 

Het onderhoud van een verwarmingsketel is in Vlaanderen wettelijk verplicht. Voor stookolieketels is dit jaarlijks, voor gasketels om de is dit elk jaar of om de twee jaar. Dit moet gebeuren door een erkende professional of door de fabrikant. Hij is verantwoordelijk voor het certificaat. U kan zelf onthouden wanneer het laatste onderhoud was en een nieuwe afspraak vastleggen. Of u kan werken met een onderhoudscontract. Dan herinnert de installateur of verwarmingsfabrikant u automatisch aan het onderhoud. Alweer een zorg minder.

2. Het is goed voor het klimaat 

Een goed onderhouden ketel heeft minder energie nodig om eenzelfde hoeveelheid warmte op te wekken (dan een oudere ketel). Dus stoot de ketel minder CO2 uit. En dat is ook weer goed voor het klimaat. Het is misschien maar een kleine bijdrage, maar wel weer een klein stapje dichter bij de klimaatdoelstellingen.

3. Het is goed voor uw portemonnee

Een goed onderhouden verwarmingsketel werkt efficiënter en heeft op die manier een hoger rendement. De gemiddelde energiebesparing bedraagt maar liefst 8 tot 12%. Als u ook nog een bijkomend onderhoud van de schoorsteen (bij stookolieketels) en/of de warmwaterboiler (ontkalking) laat doen, verhoogt het rendement van de installatie nog meer. En ligt uw energiefactuur dus lager. 

Bovendien daalt bij een goed onderhouden verwarmingsketel het risico op storingen of defecten. Wist u dat een goed onderhouden ketel tot twee keer langer meegaat dan een verwarmingsketel waar niet naar omgekeken wordt? Minder storingen leiden ook tot minder onverwachte kosten.

4. Uw installateur is nu beschikbaar

Net zoals u niet wacht op de eerste sneeuw om een afspraak te maken met de bandencentrale voor uw wagen, kan u best ook niet wachten op het eerste koudefront om uw installateur te contacteren. Hij is dan wellicht drukbezet voor dringende oproepen en herstellingen. Nu kan hij uw onderhoud vlot inplannen zodat u tegen de herfst kunt genieten van een warm huis.

5. Uw comfort en veilig verwarmen 

Last but not least: uw comfort en veiligheid. Bij het onderhoud meet de installateur niet alleen het koolstofmonoxideniveau in de ruimte, maar controleert hij tevens de ventilatie en afvoer van de verbrandingsgassen. Zo bent u zeker dat uw installatie goed werkt en kan u op beide oren slapen. Knus, in een veilig verwarmd huis. 

media


andere talen / autres langues

contact

all colors of public relations

Lien Brusselmans

Content Manager

+32 52 55 33 26
Remeha

Sarie Verheye

PR & Communication marketeer

+32 (0)3 286 85 50
Remeha

Remeha ontwikkelt innovatieve en energiezuinige producten voor klimaatbeheersing c.q. warmte en warm water, zowel voor woningen als utiliteit. Met haar innovaties wil Remeha zo goed mogelijk anticiperen op wensen en behoeften van nu en in de toekomst. Met ruim 500 medewerkers geeft Remeha op eigentijdse wijze invulling aan ontwikkeling, productie en marktbenadering, waarmee zij in Nederland én in Europa is uitgegroeid tot een vooraanstaande fabrikant. Remeha is één van de voornaamste merken binnen BDR Thermea Group, Apeldoorn. BDR Thermea Group in Apeldoorn realiseert met 6.500 medewerkers in ruim 80 landen een omzet van 1,7 miljard euro’s