Trend in malware: Remote Access Trojan in opmars

15-11-2018

De meest recente Global Threat Index van cybersecurity-marktleider Check Point Software Technologies (NASDAQ: CHKP) onthult dat cryptomining malware weliswaar de ranglijst blijft domineren, maar dat een Remote Access Trojan voor het eerst de top tien-lijst bereikt.

In oktober ontdekten onderzoekers van Check Point een wijdverspreide malware campagne die een zogenaamde Remote Access Trojan ("FlawedAmmy" genoemd) verspreidt. Hiermee kunnen hackers de computers en data van slachtoffers overnemen.

Met dit Trojaans paard kunnen aanvallers volledige toegang krijgen tot de camera en microfoon van de toestellen (laptops en pc’s), screenshot verzamelen, inloggegevens en gevoelige bestanden stelen en kunnen ze intensief de acties van de slachtoffers volgen.

FlawedAmmy is de eerste Remote Access Trojan die de top 10 bereikt sinds Check Point in zijn Global Threat Index een ranglijst van de meest populaire malware bijhoudt.

Cryptomining nog steeds op 1
Ondertussen blijft cryptomining malware wel de ranglijst aanvoeren, met Coinhive als meest voorkomende malware. Coinhive trof al 18% van de organisaties wereldwijd. Met Cryptoloot staat er op de tweede plaats van de lijst nog een cryptomining malware. 8% van de organisaties kreeg hiermee te maken.

"Hoewel we de afgelopen maanden verschillende campagnes hebben ontdekt die de FlawedAmmy RAT verspreidden, was deze recente campagne de grootste in termen van wijdverspreide impact”, vertelt Maya Horowitz, Threat Intelligence Group Manager bij Check Point. “Hoewel cryptomining malware de dominante bedreiging blijft, kan deze trend erop wijzen dat data zoals inloggegevens, gevoelige bestanden, bank- en betalingsinformatie hun lucratieve aantrekkingskracht op cybercriminelen nog niet hebben verloren.

Lees het volledige Engelstalige persbericht hier.

Eef Leroy

Public Relations Officer

Check Point Software Technologies

Nancy Pletinck

Marketing Manager Benelux

Check Point Software Technologies

Check Point Software Technologies Ltd (www.checkpoint.com) is de grootste pure-play security leverancier wereldwijd, biedt toonaangevende oplossingen, en beschermt klanten tegen cyberaanvallen met een ongeëvenaarde vangst ratio van malware en andere soorten aanvallen. Check Point biedt een complete security-architectuur met zeer uitgebreide en intuïtieve beheersoplossingen, die de netwerken tot en met de mobiele toestellen van bedrijven beschermt. Check Point beschermt meer dan 100.000 organisaties van elke omvang. Bij Check Point beveiligen we de toekomst.