SecureLink publiceert Annual Security Report
06/12/2018
In 2018 kregen bedrijven met minder dan duizend werknemers met vijf keer meer incidenten per persoon af te rekenen. SecureLink licht deze trend en andere ontwikkelingen toe in zijn jaarlijkse beveiligingsrapport.

SecureLink, een toonaangevende onafhankelijke Europese leverancier van cybersecurity-oplossingen, publiceert vandaag zijn jaarlijkse beveiligingsrapport voor 2018. De onderneming heeft dit jaar in haar Cyber Defense Center meer dan een kwart miljoen beveiligingsincidenten geanalyseerd. Door al die gegevens te onderzoeken, legt SecureLink de huidige trends en ontwikkelingen bloot. Een kleine greep uit de inzichten en conclusies:

• Bedrijven met minder dan duizend werknemers krijgen met vijf keer meer incidenten per persoon af te rekenen dan grote ondernemingen.
  • Gemiddeld gezien zijn de incidenten ernstiger geworden, maar het aantal kritieke incidenten is afgenomen.
  • Het aantal cryptojackingaanvallen schommelt mee met de prijs van de bitcoin, waardoor criminelen hun toevlucht nemen tot ransomware.
  • Ervaren criminelen voeren semidoelgerichte aanvallen uit, met een combinatie van sabotage en afpersing.

Thomas Fetten, CEO van SecureLink: “In 2018 zagen we nieuwe soorten aanvallen opduiken, maar het gedrag van mensen is en blijft het zwakke punt. De meeste organisaties zijn goed gewapend tegen courante aanvallen, maar doorgewinterde criminelen en APT's schakelen momenteel een versnelling hoger. De waardevolle informatie die we elke dag verzamelen met anderen delen en de meest complexe uitdagingen op het vlak van cybersecurity aangaan: dat is ons doel.”

Eward Driehuis, Chief Research Officer: “Cybercriminelen zijn niet langer onze enige zorg. APT-groepen hebben verschillende redenen voor hun aanvallen: vernielingen, spionage en diefstal. Vaak zijn de getroffen ondernemingen niet meer dan 'collateral damage'. Ervaren criminelen gaan subtieler te werk, waardoor we onze risicomodellen moeten bijsturen.”

SecureLink waarschuwt dat niet alle aanvallen te voorkomen zijn. “De voorbije jaren is de technologie enorm vooruitgegaan”, legt Fetten uit. “Heel wat incidenten die enkele jaren geleden een manuele ingreep vereisten, kunnen we tegenwoordig automatisch voorkomen. Nu het aantal doelgerichte aanvallen toeneemt, moeten veel organisaties ook gaan nadenken over detectie en respons. Dankzij EDR (Endpoint Detection & Response) en MDR (Managed Detection & Response) is het namelijk mogelijk om nieuwe incidenten aan te pakken.”

Meer details in het jaarlijkse beveiligingsrapport voor 2018 van SecureLink

Thomas Fetten, CEO - Thomas.fetten@securelink.net
Eward Driehuis, CRO - eward.driehuis@securelink.net
Hans Edin, CMO - hans.edin@securelink.net Tel.: +46 70 688 02 05

Whizpr
Aafke Buyl
Public Relations Officer
SecureLink
Katrien Anthonis
Marketing Assistant
SecureLink
SecureLink is marktleider op het gebied van cybersecurity. Ons aanbod omvat professionele services, oplossingen, technologie, advies en 24/7 detectie en respons-beheer. Wij versterken uw bedrijf door u in staat te stellen mechanismes voor innovatie, efficiëntie en samenwerking in te zetten, zonder te moeten inboeten op vlak van beveiliging.

SecureLink’s basis is de krachtige combinatie van oplossingen die zowel door artificiële- als menselijke intelligentie worden aangestuurd. We combineren vooruitstrevende technologie met de meest getalenteerde experts uit de branche om u de diensten aan te bieden die u nodig heeft om uw veiligheidsrisico’s te verminderen. Echte cybersecurity gaat immers over het toevoegen van waarde door onze klanten het vertrouwen te geven en hen het leven te vergemakkelijken. Eenvoudig gezegd: wij maken veilig zakendoen mogelijk.