4 op de 10 Belgische bedrijven vreest binnenkort buitenspel te worden gezet door nieuwe, innovatieve spelers
30/11/2018
Zes keer meer digitale achterblijvers dan digitale leiders volgens digitaal transformatie onderzoek van Dell Technologies
Opvallende onderzoeksresultaten:
 
●  42 procent is bezorgd dat ze in de komende vijf jaar niet meer aan de veranderende verwachtingen van de klant kunnen voldoen
●  39 procent denkt dat hun organisatie binnen de vijf jaar achterop zal geraken
●  Slechts 3 procent van de Belgische bedrijven is ‘digital leader’
●  Bedrijfsleiders zien een te beperkt budget als voornaamste obstakel op de weg naar digitale transformatie
 
Zellik - België kent vandaag slechts een handvol digitaal vooruitstrevende bedrijven (3 procent). De grote meerderheid van de ondervraagde Belgische bedrijven bevestigt geen tot heel weinig digitale initiatieven en investeringen te nemen (56 procent). Niet verwonderlijk dat meer dan 4 op 10 Belgische bedrijfsleiders (42 procent) vreest dat hun organisatie in de komende vijf jaar niet meer zal kunnen voldoen aan de veranderende verwachtingen van de klant. 39 procent gelooft zelfs dat ze achterop zullen geraken, zo blijkt uit de Dell Technologies Digital Transformation Index (the DT Index)

De DT Index, die werd samengesteld in samenwerking met Intel, brengt de vorderingen inzake digitale transformatie van middelgrote tot grote bedrijven in kaart en onderzoekt de digitale verwachtingen en zorgen van de bedrijfsleiders. 

 

Zes keer meer ‘digitale achterblijvers’ dan ‘digitale leiders’ in België 

 

Wereldwijd werd er bij de landen die ook twee jaar geleden deelnamen slechts een beperkte verschuiving waargenomen. Het aantal ‘digitale leiders’ steeg nauwelijks en te veel bedrijven blijven hangen in de onderste drie categorieën. 

 

 

Van de 100 ondervraagde Belgische bedrijven, is 3% een ‘digital leader' waarbij digitale transformatie (in zijn meest uiteenlopende vormen) ingebakken zit in het DNA van het bedrijf, 15% is ‘digital adopter’ en beschikt over een matuur digitaal plan en ondernam investeringen en innovaties, 26% is ‘digital evaluator’ en is voorzichtig en geleidelijk op weg naar een digitale transformatie met plannen om te investeren in de toekomst, 37% is ‘digital follower' en kent heel weinig digitale investeringen maar begint voorzichtig te plannen en 19% is ‘digital laggard' en heeft geen digitaal plan en slechts een beperkt aantal initiatieven en investeringen.

 

Budget en wetgeving grootste obstakels voor digitale transformatie

 

Volgens het onderzoek worden bijna alle Belgische bedrijven (92%) vandaag geconfronteerd met grote obstakels voor digitale transformatie. De vaakst genoemde obstakels op hun weg naar digitale transformatie zijn:

  • Geen/te weinig budget (34%) 
  • Regelgeving en veranderende wetgeving (29%) 
  • Security & privacy (28%) 
  • Gebrek aan steun van topmanagement (26%) 
  • Gebrek aan de juiste technologie (25%) 

Deze obstakels vertragen de inspanningen richting digitale transformatie. Zo gelooft 79 procent van de Belgische bedrijfsleiders dat digitale transformatie binnen hun organisatie meer verspreid zou moeten zijn.

 

Het belang van digitale transformatie valt niet te onderschatten, waarschuwt Pascale Van Damme, Vice President en General Manager van Dell EMC Belux: “Digitale transformatie is cruciaal voor de groei van het Belgisch BNP (Bruto Nationaal Product), omdat het de productiviteit en concurrentiekracht van bedrijven verhoogt, en tegelijk ook voor talloze nieuwe jobs zal zorgen. Maar dan moeten die werknemers wel over de juiste digitale vaardigheden beschikken en een optimale digitale werkomgeving ter beschikking hebben.” 

 

Digitale obstakels overwinnen om te ‘overleven’

 

Het onderzoek toont aan dat bedrijven wel stappen ondernemen om de obstakels, en de dreiging dat ze door nieuwe, innovatieve spelers buitenspel worden gezet, weg te nemen. Maar het blijven eerder kinderstapjes: 

  • 48% gebruikt digitale technologie om ontwikkeling van producten en diensten te versnellen
  • 32% omarmt agile softwareontwikkeling (waardoor ze nieuwe apps sneller kunnen coderen en veilig kunnen lanceren)
  • 35% onderneemt acties om het gebrek aan gepaste profielen aan te pakken (onder meer door in-house opleidingen om te leren coderen)
  • 37% werkt aan het delen van kennis tussen verschillende afdelingen, met name tussen IT en business 
  • 45% bouwt security en privacy in alle devices, apps, algoritmes 

 

Bedrijven investeren ook in nieuwere technologieën om hun transformatie mogelijk te maken (en te beveiligen). 

 

De vijf prioriteiten voor Belgische bedrijven om in te investeren zijn cybersecurity en IoT (beide 45 procent), multi-cloud (37 procent), AI (31 procent) en een computer-centric aanpak voor datacenters en een optimalisering van workloads (30 procent). Lager op de prioriteitenlijst staan investeringen in onder meer Flash-opslag (26 procent), Virtual of Augmented Reality (21 procent), commerciële drones (16 procent) en kwantumtechnologie (13 procent)

 

Belgische bedrijven zijn blijkbaar wel bereid om te investeren maar bedrijfsleiders moeten beseffen dat digitale transformatie enkel slaagt als ook de businessmodellen worden aangepast aan de nieuwe realiteit”, waarschuwt Arnaud Bacros van Dell Technologies“en dat houdt ook in dat de werknemers de digitale mogelijkheden leren benutten. Voor vele bedrijven is het de hoogste tijd om hier echt op in te zetten, want zo’n transformatie neemt heel wat tijd in beslag. Bij Dell Technologies staan we klaar om deze bedrijven te helpen een ambitieus maar haalbaar businessplan voor hun digitale transformatie op te stellen, dat rekening houdt met alle aspecten die hierbij komen kijken.”

 

———————-

 

Voor de redactie

 

Onderzoeksmethodologie

Deze zomer heeft onderzoeksbedrijf Vanson Bourne 100 Belgische middelgrote tot grote bedrijven gevraagd om hun plaats in de Dell Technologies Digital Transformation Index in te schatten. Vanson Bourne beoordeelde de inspanningen van bedrijven richting digitaal zakendoen op basis van hun IT-strategie, initiatieven inzake ‘workforce transformation’ en hoe ze zichzelf evalueren op een aantal criteria waaraan digitale ondernemingen moeten beantwoorden. De wereldwijde resultaten (van 4.600 respondenten uit 42 landen) worden begin 2019 bekendgemaakt.

Bijkomende informatie

 

 

Kenmerken van een digitale onderneming

 

**In 2015 hebben bedrijfsleiders een lijst van digitale criteria opgesteld waaraan een bedrijf moet beantwoorden om het volgende decennium te overleven. Die criteria zijn: 

  • Innoveren op flexibele manieren
  • Proactief nieuwe opportuniteiten ontdekken
  • Blijk geven van transparantie en vertrouwen
  • Unieke en gepersonaliseerde ervaringen bieden
  • Altijd beschikbaar zijn en real-time handelen

Over Vanson Bourne

Vanson Bourne is een onafhankelijke specialist in marktonderzoek voor de technologiesector. Hun reputatie op het vlak van degelijke en geloofwaardige, op onderzoek gebaseerde analyses is gebaseerd op rigoureuze onderzoeksprincipes en hun vermogen om de opinies van senior besluitvormers te vergaren, zowel voor technische als zakelijke profielen, in alle bedrijfssectoren en alle belangrijkste markten. Voor meer informatie: www.vansonbourne.com.

 

Downloads
Media
 
Andere talen / Autres langues
 
Contact
Whizpr
Aurélie Cordier
PR Consultant
Dell Technologies
Dell Technologies is een unieke familie van bedrijven die organisaties voorziet van een essentiële infrastructuur voor het vormgeven van hun digitale toekomst, het ingrijpend verbeteren van hun ICT-omgeving en het beschermen van hun belangrijkste bedrijfsmiddel: informatie. Het bedrijf bedient klanten van elke omvang in 180 landen, variërend van 98% van alle Fortune 500-ondernemingen tot individuele consumenten. Dell Technologies beschikt over het meest uitgebreide en innovatieve aanbod van ICT-oplossingen binnen de branche, van de rand van het netwerk tot de cloud. Meer informatie op https://www.delltechnologies.com.