Karel de Grote-Hogeschool leert studenten innovatief samenwerken met Google

28-08-2015

Het nieuwe academiejaar aan de Karel de Grote-Hogeschool start met een opvallende aanwezige in het lessenpakket: Google. De eerstejaarsstudenten Bedrijfsmanagement leren er werken met Google Apps. Het doel? Studenten creatief en innovatief laten samenwerken … net zoals Google dat doet.

Google for Education

Naast de lessen over Microsoft Office krijgen de 1200 eerstejaarsstudenten les over Google Docs, Hangouts, Drive en de andere Google Apps. Hogescholen en universiteiten krijgen deze tools gratis via Google for Education.

Vicky Van Bouwel, directeur onderwijsgroep Management & Technologie, gelooft in het belang van online samenwerken. “Steeds meer bedrijven werken onafhankelijk van tijd en plaats, met meer flexibiliteit en efficiëntie als resultaat. De Karel de Grote-Hogeschool speelt in op deze trend door Google Apps op te nemen in het lessenpakket. We leren onze studenten online samenwerken én zich beter organiseren.”

Gedaan met chaotische groepswerken en verloren papers

Ook de studenten in het tweede en derde jaar krijgen toegang tot Google Apps for Education. Ze gebruiken deze tools voor papers, presentaties en groepsopdrachten. Vicky Van Bouwel: “Nog veel te vaak krijgen we te horen dat een opdracht niet ingeleverd kan worden omdat een computer gecrasht is. Of dat een groepswerk in het honderd loopt omdat studenten onafhankelijk van elkaar in verschillende versies van een document werken.”

Met Google Apps is dit verleden tijd. Studenten werken realtime in hetzelfde document, en Google bewaart alles automatisch in de cloud. Een save-knop ontbreekt wegens overbodig. Via Google Hangouts overleggen de studenten via video, zonder te moeten afspreken op de campus of ergens in de stad.

Google koploper in virtueel samenwerken

De keuze voor Google was snel gemaakt. “Het is eenvoudig en flexibel werken met Google. En alle nodige functionaliteiten zijn aanwezig. Google is echt koploper op het vlak van virtueel samenwerken”, aldus Vicky Van Bouwel.

Edward Boute, Head of Google for Work in België, ziet een belangrijke rol weggelegd voor de opleiding van studenten. “Het zijn onze ondernemers en werknemers van morgen, en daarom moeten we hen leren om innovatief samen te werken. Ik ben er zelf van geschrokken dat ik mijn eerste échte innovatiecursus pas op mijn 40ste kreeg. En uiteraard kun je alleen innovatief bezig zijn als je daarvoor de juiste digitale tools kunt gebruiken.”

Lien Brusselmans

content manager

Google for Work

Google for Work is onderdeel van Google Inc. Het biedt bedrijfsoplossingen voor search, geo en onder de naam Google Apps (for Work), ook e-mail, tekstverwerking, presentaties en spreadsheets. Daarnaast stelt het bedrijven in staat applicaties en websites te bouwen en data op te slaan en te analyseren op Google’s infrastructuur via Google Cloud platform.