Krijgt u ook tijdens de zomermaanden al een herinnering van uw bandencentrale om een afspraak te maken om uw winterbanden op te leggen?
Dat lijkt vroeg, maar zo kunnen zij hun werk vanaf september beter inplannen en vermijden dat hun vaste klanten lang moeten wachten. Waarom doet u dit ook niet voor het onderhoud van ketels?
Als de dagen beginnen te korten en de temperatuur daalt, starten veel huishoudens na de zomer hun verwarmingsketel weer op. Regelmatig gebeurt het dat de installatie dan dienst weigert na maanden stilliggen. Uw klant denkt bij zomerse temperaturen wellicht niet aan zijn verwarmingsinstallatie, maar de zomermaanden zijn net de ideale periode om zijn cv-ketel te laten nakijken. En net zoals bij een bandencentrale kan u uw klant nu al een afspraak laten maken.
Hieronder vindt u vijf goede redenen om uw klant te overtuigen:
1. Wettelijk verplicht
Misschien niet de belangrijkste reden voor het comfort van uw klant, maar het onderhoud van een verwarmingsketel is wettelijk verplicht. Afhankelijk van het soort ketel, is dit om de een (stookolie) of twee (gas) jaar. Dit moet gebeuren door een erkende professional. Door uw klant een onderhoudscontract aan te bieden, is hij zeker dat hij aan alle regels voldoet en ontzorgt u hem.
2. Goed voor het klimaat
Een goed onderhouden ketel verbruikt minder energie. Om dezelfde warmte op te wekken heeft hij minder energie nodig. Bijgevolg stoot de ketel dus minder CO2 uit. En dat is ook weer goed voor het klimaat. Het is misschien weinig, maar hiermee draagt uw klant bij aan de klimaatdoelstellingen.
3. Goed voor zijn portemonnee
Een goed onderhouden verwarmingsketel werkt efficiënter en heeft bijgevolg een hoger rendement. De gemiddelde energiebesparing bedraagt minimaal 8 tot 12%. Door een bijkomend onderhoud van de schoorsteen (bij stookolieketels) en/of de warmwaterboiler (ontkalking) is de efficiëntie van de installatie nog hoger. En zo kan uw klant aardig wat besparen op zijn energiefactuur.
4. Voorkomen is beter dan genezen
Bij een goed onderhouden verwarmingsketel daalt het risico op storingen of defecten. Dat resulteert in een langere levensduur. Wist u dat een goed onderhouden ketel tot twee keer langer meegaat dan een verwarmingsketel waar niet naar omgekeken wordt? Minder storingen leidt ook tot minder onverwachte kosten voor uw klant bij een mogelijk defect.
5. Veilig verwarmen
Last but not least: het comfort en de veiligheid van uw klant. Bij een goed onderhoud meet u niet alleen het koolstofmonoxideniveau in de ruimte waar de verwarmingsinstallatie staat, maar controleert u ook de ventilatie en afvoer van de verbrandingsgassen. Met het onderhoud garandeert u de klant dat zijn installatie goed werkt en er geen schadelijke stoffen in zijn huis vrijkomen. Uw klant kan op beide oren slapen en weet dat hij zijn huis veilig kan verwarmen.