Helft Belgische KMO’s maakt (onwetend) gebruik van de cloud

24-04-2014

Gebruikers gaan meer investeren, niet-gebruikers houden boot af

Antwerpen - Belgische KMO’s beginnen stilaan nieuwe technologieën op te pikken. Ook cloud computing hoort daarbij, al is het vaak onbewust. Vandaag maakt 51 procent van de ondervraagde KMO’s gebruik van de cloud. Of voor één van hun softwaretoepassingen, of voor hun infrastructuur, of voor beide. Ondanks het feit dat er in 2014 slechts een geringe groei in nieuwe gebruikers wordt verwacht, zullen de uitgaven van de gebruikers wel met 22 procent stijgen. Niet verwonderlijk, want driekwart van de ondervraagde KMO’s die de cloud gebruikt, bevestigt hiermee concurrentieel voordeel op te bouwen. De niet-gebruikers blijken nog wat koudwatervrees te hebben. Alhoewel ze - afgaande op hun IT-prioriteitenlijst - bij hun top zes sowieso ook bij de cloud terechtkomen.

Dit zijn de belangrijkste resultaten van een uitgebreide ondervraging dat het Gentse marktonderzoeksbureau Ipsos in opdracht van ASPEX organiseerde bij 423 Belgische KMO’s. De survey werd eind februari 2014 gerealiseerd bij organisaties met 1 tot 9 medewerkers (pico bedrijven), met 10 tot 19 medewerkers (micro bedrijven) en met 20 tot 50 medewerkers (kleine bedrijven).

Grotere KMO pikt technologie sneller op

Bij het evalueren van de reeds gebruikte technologieën, valt het op dat de KMO met meer dan 20 werknemers een streepje voor heeft. Qua infrastructuur maken ze vaker gebruik van een mix aan servers in huis en extern gehoste serverinfrastructuur: 46 procent in vergelijking met 28 procent bij pico- en 25 procent bij micro bedrijven. Dit geldt ook op het gebied van software. Zes op de tien KMO’s met meer dan 20 werknemers maakt vandaag reeds gebruik van toepassingen die doorgaans beschouwd worden als de ruggengraat van een onderneming, met name CRM, ERP, BI (Business Intelligence) en CM (Content Management). Slechts een kwart van de pico- en vier op de tien micro bedrijven heeft één van deze toepassingen in huis.

Cloud-believers versus non-believers

Ook cloud computing heeft zijn plaats verdiend. Al is het nog voor weinig organisaties een écht begrip. Zo zegt slechts een op de vier van de respondenten zeer goed te weten wat cloud computing inhoudt. Toch verwacht 40 procent van de kmo's hier concurrentieel voordeel uit te halen. Vooral de bedrijven die al gebruikmaken van de cloud zien het voordeel: 74 procent van hen gelooft dat cloud computing zijn vruchten zal afwerpen. Bedrijven die nog geen gebruikmaken van clouddiensten zijn minder optimistisch gestemd: amper 39 procent gelooft dat cloud computing voordeel oplevert.

IT-agenda onthult waas rond cloud

De survey peilde eveneens naar de IT-prioriteiten van kmo's. De update van het computerpark staat bovenaan de agenda (29%), gevolgd door het moderniseren van beveiliging en infrastructuur (16%), het uitbreiden van de huidige infrastructuur (10%), investeren in mobiliteit (9%), het aanpassen van de bedrijfssoftware (7%) en een goede afstemming tussen IT en de business (5%).

Hoewel cloudtoepassingen een belangrijke rol kunnen spelen bij elk van deze top zes IT-prioriteiten, staat cloud computing zelf vrij laag op de IT-agenda van de KMO. “Dit bewijst nog maar eens dat cloud computing nog altijd voor het merendeel van de KMO’s een vaag en onbekend begrip blijft. Gelukkig rekent zeven op de tien KMO’s op een IT consultant, PC handelaar of IT service provider om hun IT-noden in te vullen. Aan ons én hun dus om de voordelen van cloud computing en de resultaten duidelijk te maken en dit op z’n minst als mogelijke optie te presenteren”, bevestigt Petro Aerts, business unit manager bij ASPEX in België.

Groei in uitgaven, niet in gebruikers

Vandaag maakt de helft van de ondervraagde KMO’s (51 procent) gebruik van één of meerdere cloud-toepassingen. Bij het opsplitsen van de cloudmarkt onder infrastructuur- (IaaS) en softwarediensten (SaaS), maakt 33 procent van de ondervraagde bedrijven gebruik van IaaS en 39 procent van SaaS. Naar verwachting zal in 2014 het aantal IaaS gebruikers stijgen met 3 procent, het aantal SaaS gebruikers met 1 procent. Een grotere evolutie is echter merkbaar bij de geplande uitgaven inzake cloud computing: +22 procent in 2014.

Hier is wel een duidelijk verschil te zien naargelang de omvang van de KMO. De pico bedrijven met minder dan 10 werknemers zullen 48 procent extra investeren in softwarediensten (SaaS). De kleine bedrijven met 20 tot 50 werknemers zullen dan weer 42 procent extra investeren in infrastructuurdiensten (IaaS). “Daar is een simpele verklaring voor”, zegt Petro Aerts, business unit manager bij ASPEX België. “Pico bedrijven zoeken immers vooral functionele voordelen: een goed softwarepakket dat de noden dekt zonder onderhoud. Bedrijven met meer dan 20 werknemers zijn dan weer op zoek naar oplossingen om hun bestaande server-infrastructuur goedkoper en efficiënter te beheren. Hier ligt ook zowel het aantal laptops als het aantal mobiele gebruikers dubbel zo hoog in vergelijking met pico- en micro bedrijven.”

De meest favoriete infrastructuuroplossingen via de Cloud zijn Cloud back-up (16 procent), security (14 procent) en databases (13 procent). Het SaaS-concept blijkt vooral geliefd voor het delen van bestanden (19 procent), boekhoudapplicaties (17 procent) en teleconferentietools (16 procent). Meer dan de helft van de KMO’s verkiest hiervoor samen te werken met een Belgische speler.

Het volledige marktonderzoek is beschikbaar via deze link.

Volledige whitepaper
Extra info

Elke De Ridder

PR Consultant

ASPEX

Tim Colman

Customer en Marketing Information Manager

ASPEX

ASPEX, onderdeel van de SD Worx groep, is een Application Service Provider (ASP) die ISV’s en VAR’s ondersteunt in het online ter beschikking stellen van hun software aan KMO’s en grote Europese ondernemingen. Het bedrijf is dé Belux referentie op het vlak van hosted Microsoft Dynamics. ASPEX is Microsoft Gold partner en Microsoft Software en Services Incubation Center gecertificeerd. Bij het Antwerpse bedrijf, opgericht in 2002, zijn 19 mensen werkzaam. Het telt gerenomeerde bedrijven waaronder Kluwer, SDE, SD Worx, Protime en Syneton tot zijn klanten.

Quote Petro Aerts

“De KMO heeft misschien zijn eerste stappen in de cloud gezet, toch heeft die nog een serieuze weg af te leggen. Zeker als die mee wil surfen op de mobiele trend.”

Over ASPEX

Aspex, onderdeel van de SD Worx groep, is een Application Service Provider (ASP) die ISV’s en VAR’s ondersteunt in het online ter beschikking stellen van hun software aan KMO’s en grote Europese ondernemingen. Het bedrijf is dé Belux referentie op het vlak van boekhoudsoftware en hosted Microsoft Dynamics. Aspex is Microsoft Gold partner en Microsoft Software en Services Incubation Center gecertificeerd. Bij het Antwerpse bedrijf, opgericht in 2002, zijn 27 mensen werkzaam. Het telt gerenommeerde bedrijven waaronder Kluwer, SDE, Sphinx-IT, Astena,SD Worx, Protime en C-Logic/Unit4 tot zijn klanten.