Fujitsu's Digital Annealer transformeert probleemoplossend vermogen via quantumversnelling

07-03-2019

Nieuwe feiten:
• Fujitsu’s tweede generatie Digital Annealer (DA) tilt zakelijke en maatschappelijke probleemoplossing naar een volgend niveau
• DA biedt disruptieve innovatie door complexe combinatorische optimalisatieproblemen op te lossen - en is overal inzetbaar van edge tot cloud
• De technologie is, naast de vele andere mogelijkheden, ideaal voor productieoptimalisaties, de vermindering van verkeersopstoppingen en de optimalisatie van beleggingsportefeuilles om zo risico’s te minimaliseren en te voldoen aan de wettelijke eisen.
• DA wordt tentoongesteld op de Hannover Messe 2019 in Hannover, Duitsland van 1-5 april 2019

Brussel, 7 maart 2019– De tweede generatie Fujitsu Digital Annealer lost complexe combinatorische optimalisatieproblemen op die voorheen nog niet op te lossen waren.1 De Annealer kan worden ingezet voor het verbeteren van productieprocessen, het minimaliseren van verkeersopstoppingen en de optimalisatie van beleggingsportfolio’s.

Digital Annealer Fujitsu

Dr. Joseph Reger, Fujitsu Fellow en Chief Technology Officer CE & EMEIA bij Fujitsu, licht toe: "Het is ons doel klanten en de samenleving als geheel te helpen steeds grotere en complexere uitdagingen op te lossen. Omdat de wet van Moore lijkt te vertragen, is er een rekenfout die het tempo van de voortgang dreigt te vertragen. Fujitsu biedt met de Digital Annealer, een alternatief voor het vinden van oplossingen, geïnspireerd door de simultane verwerkingscapaciteiten van quantum computing. Het belangrijkste verschil met traditioneel computergebruik is dat de Digital Annealer complexe combinatorische problemen kan oplossen door duizenden mogelijke resultaten tegelijkertijd te vergelijken, in plaats van opeenvolgend."

De ongeëvenaarde rekenkracht van de Digital Annealer kan worden geïmplementeerd als een door de Cloud gehoste of lokale onderhoudsoplossing2, afhankelijk van de voorkeur van de klant. Het is naadloos in standaard datacenter-besturing omgevingen te integreren. Hierbij is geen complexe infrastructuur nodig die veel kwantumcomputers3, die veel energie verbruiken en dure koelsystemen nodig hebben, wél vereisen.

Digital Annealer Triple Rack

Digital Annealer lost snel complexe combinatorische problemen op

De unieke simultaan werkende gegevensverwerkingsmogelijkheden maken het mogelijk om direct de optimale combinatie van complexe gegevensvariabelen te vinden, iets wat voorheen onmogelijk was. Stel, je gaat op reis. Je hebt honderd kledingstukken, waarvan je er veertig kunt meenemen. Met welke veertig kledingstukken kun je dan de meeste en beste combinaties maken? De Digital Annealer kan dit in minder dan een seconde voor je bepalen.

Dit voorbeeld is echter veel minder complex dan de uitdagingen waar de Digital Annealer voor is ontworpen, die veel verder gaan dan de conventionele computertechnologie. Een complexer voorbeeld is dat van een bank die geld moet langs brengen bij geldautomaten en hier een volgorde voor wil hanteren op basis van de hoogte van de geldbedragen die geleverd moeten worden. De Fujitsu Digital Annealer kan meteen bepalen bij welke geldautomaten er langs moet worden gegaan, wat de optimale route hiervoor is en hoeveel geld er in elke machine moet worden gestort.

Case study - Direct oplossingen voor zakelijke uitdagingen

De Fujitsu Digital Annealer levert nu al voordelen aan klanten in meerdere branches. Zo maakt de NatWest Bank gebruik van de technologie om de mix van liquide activa te optimaliseren. De Digital Annealer voert complexe berekeningen veel sneller en nauwkeuriger uit dan traditionele systemen, met minder risico op menselijke fouten4. Hierdoor kan NatWest nieuwe, winstgevende investeringsmogelijkheden identificeren, terwijl aan de wettelijke voorschriften wordt voldaan.

In de auto-industrie werkt Fujitsu samen met een aantal vooraanstaande internationale fabrikanten om de Digital Annealer te testen. Zo wordt de Annealer ingezet voor het stroomlijnen van de werkplanning op de werkvloer, het verbeteren van slimme mobiliteitsdiensten en het verfijnen van het auto-ontwerp om lawaai tijdens het rijden te verminderen. De Digital Annealer is zelfs door Fujitsu zelf ingezet voor een recente reorganisatie van de opslag. De Annealer optimaliseerde de routing en de voorraadplaatsing. Dit zorgde ervoor dat afstand die werd afgelegd voor het ophalen van producten met 45 procent werd verminderd.

Direct aan de slag

Fujitsu’s co-creatie services maken het klanten mogelijk om onmiddellijk met de Digital Annealer aan de slag te gaan. Het programma biedt expertise en ondersteuning bij het oplossen van problemen waarvoor eerder nog geen oplossingen bestonden.

Prijs en beschikbaarheid

De Digital Annealer is beschikbaar as-a-service op abonnementsbasis, inclusief technische en consultancyservices, ondersteuning en optionele aanvullende consultancy voor de ontwikkeling van oplossingen. Het kan worden geïmplementeerd als een Cloud gehoste of lokale service. De tweede generatie van Fujitsu's Digital Annealer is beschikbaar voor klanten voor proof of concepts, met algemene beschikbaarheid gepland voor april 2019.

Noten voor de redactie

1De kracht achter de Digital Annealer ligt in Fujitsu's Digital Annealing Unit (DAU), een processor die gebruikmaakt van innovaties in circuit integratie met ultra hoge dichtheid en hoogwaardige verwerking. De baanbrekende architectuur is geïnspireerd op de belangrijkste kenmerken van quantum computing: superpositie, quantum-tunneling en verstrikking, waardoor de Digital Annealer meerdere potentiële opties tegelijkertijd kan evalueren - met bliksemsnelle inzichten. De eerste generatie Digital Annealer blijft een unieke en levensvatbare oplossing voor vele complexe combinatorische problemen die snelle, praktische oplossingen vereisen. Waar de eerste generatie Digital Annealer met zijn 1.024 bits, die in mei 2018 werd gelanceerd, veel problemen kon oplossen kan de tweede generatie met 8.192 bits en een toename in computational precision nog veel meer problemen tackelen. Dit leidt tot meer precisie en betere prestaties en zorgt ervoor dat de tweede generatie veel complexere problemen kan aanpakken.

2De Digital Annealer wordt door Fujitsu as-a-service geleverd. Industriestandaard API's (Application Programming Interfaces) maken deel uit van een cloudservice samen met uitgebreide integratie- en ondersteuning services om de Digital Annealer-architectuur aan te vullen, zodat bedrijven meer tijd kunnen besteden aan innoveren in plaats van nieuwe technologie te integreren.

3De Digital Annealer werkt op kamertemperatuur, in vergelijking met de bijna absolute nul (-273,15 ° C) omgeving die vereist is voor reguliere quantum computing-oplossingen, die daardoor meer energie in stroom en koeling vereisen.

4 Dit cijfer is gebaseerd op het optimaliseren van een HQLA-portfolio met behulp van zowel traditionele technieken op een conventionele cloudservice als de Digital Annealer.

Hilde De Wachter

Public relations consultant

Fujitsu

Inès Godart

Communications Manager Benelux

Fujitsu

Fujitsu is het toonaangevende Japanse informatie- en communicatietechnologie (ICT) bedrijf met een volledig aanbod van technologie producten, oplossingen en diensten. Ongeveer 140.000 Fujitsu medewerkers bieden ondersteuning aan klanten in meer dan 100 landen. We gebruiken onze ervaring en de kracht van ICT om de toekomst van de samenleving te vormen samen met onze klanten. Fujistu Limited (TXE: 6702) rapporteerde geconsolideerde inkomsten van 4,1 triljoen yen (US$ 39 miljard) voor het fiscaal jaar dat eindigde op 31 maart 2018. Voor meer informatie, zie http://www.fujitsu.com.