Fujitsu opent het Blockchain Innovation Center in Brussel om de ontwikkeling van Next Generation Toepassingen te versnellen

21-03-2018

Nieuwsfeiten:
- Het nieuwe internationale centrum zal zorgen voor een doorbraak van de blockchain-technologie als strategisch platform om informatie, diensten en goederen uit te wisselen, met het potentieel om alle industrieën en diensten te transformeren en te ontwrichten.
- Experts van Fujitsu onderzoeken blockchain- en Distributed Ledger-technologieën en voeren samenwerkingsprojecten uit met geselecteerde private en publieke organisaties.
- Smart City-initiatieven zijn een eerste focus: een project rond Brussel en andere Belgische steden die al gestart zijn en een groot aantal andere Europese steden die interesse hebben om met Fujitsu samen te werken om hun Smart City-ambities te vervullen.
- Brussel werd door Fujitsu geselecteerd omwille van de geografische, politieke, technologische en taalkundige voordelen van de regio voor internationale organisaties die toepassingen van blockchain-technologie overwegen

Brussel, 21 maart 2018- Vandaag opent Fujitsu plechtig zijn internationale Blockchain Innovation Center in Brussel, België. Het centrum is gevestigd in het hart van Europa en benadrukt de inzet van Fujitsu voor blockchain- en andere Distributed Ledger-technologieën als middel om de manier waarop consumenten en bedrijven goederen en diensten kopen, verkopen en uitwisselen, radicaal om te gooien en organisaties de mogelijkheid te bieden om hun commerciële en operationele modellen te transformeren.

In samenwerking met externe partners zal het nieuwe centrum onderzoek doen en specifieke projecten uitwerken om het potentieel van de technologie verder te exploreren. Door de groeiende interesse van klanten om blockchain-technologie en de invloed ervan op hun bedrijf beter te begrijpen, wil Fujitsu blockchain ook ontwikkelen voor andere dan financiële services, als een nieuwe architectuur voor verscheidene informatiesystemen en sectoren. Blockchain heeft het potentieel toepasbaar te worden in diverse gebieden waarbij er traceerbaarheid op basis van een register nodig is: logistiek, de toeleveringsketen, publieke registers zoals het kadaster, stem-ID en slimme contracten.

Yves de Beauregard, Head of Fujitsu Benelux, merkt op: “We zien nu al dat onze klanten het erg interessant vinden om beter te begrijpen hoe ze blockchain kunnen integreren in hun bedrijfsprocessen. Ons nieuwe Blockchain Innovation Center in Brussel toont het belang aan dat Fujitsu hecht aan blockchain als een technologie en aan Brussel als locatie om onze internationale klanten op zoek naar blockchain-oplossingen, of die al bezig zijn met de implementatie ervan, te ondersteunen. Het onderliggende beginsel van blockchain is dat transacties vrijwel onmogelijk kunnen worden gewijzigd, waardoor er een hoge mate van betrouwbaarheid ontstaat. Dit is nog maar het begin, aangezien het onze bedoeling is om te onderzoeken hoe blockchain verder kan worden gebruikt in diverse commerciële gebieden."

Kris Peeters, vicepremier van België, zegt: “België is de ideale plaats om een internationaal competentiecentrum zoals het Fujitsu Blockchain Innovation Center, te vestigen. België ligt in het centrum van Europa. Bovendien wordt de economie van België aangestuurd door innovatie. Daarnaast zijn onze mensen erg taalvaardig, waardoor het geweldig is om met hen samen te werken in een multinational of aan om het even welk internationaal project. Het is belangrijk dat alle overheidsniveaus actief met innovatieve ondernemingen blijven samenwerken om de algemene economische structuur in België te ondersteunen.”

Smart Cities

Een bijzonder vakgebied dat Fujitsu in het Innovation Center wil ontwikkelen, is het gebruik van blockchain om Smart City-diensten te ontwerpen en te implementeren. Hierbij ligt de focus niet alleen op technologie, maar ook op belangrijke aspecten van de stad van de toekomst, zoals sociologische en demografische factoren, maatschappelijke organisatie, economisch functioneren en ecologische uitdagingen. Het centrum zal onderzoek, ontwikkeling en innovatie ondersteunen en aanmoedigen, zowel voor Brussel als voor andere steden, door innovatieve projecten te financieren door ondernemingen, onderzoeksorganisaties en de niet-commerciële sector.

Een eerste onderzoeksproject genaamd «Blockchain as enabler of services in the context of Smart Cities» wordt deels gefinancierd door Innoviris, een in Brussel gevestigd instituut dat wetenschappelijk onderzoek en innovatie promoot. Fujitsu verwacht dat dit mogelijkheden zal bieden om blockchain-expertise toe te passen in een breed spectrum van sectoren, waaronder productie-, overheids- en financiële diensten. Fujitsu evalueert ook 11 bijkomende blockchain-projecten in Engeland, Duitsland en Nederland, terwijl meerdere Europese steden die ernaar streven om Smart Cities te worden, belangstelling getoond hebben in een samenwerking met Fujitsu.

Frederik De Breuck, Presales en Business Assurance Director bij Fujitsu Benelux, verduidelijkt: “Wij geloven dat blockchain een essentiële rol zal spelen in de ontwikkeling van Smart Cities. Volgens de National League of Cities leeft meer dan de helft van de wereldbevolking op dit moment in stedelijke gebieden en er wordt verwacht dat dit aandeel tegen 2050 gaat groeien tot 66 procent. Deze tendens zal hogere eisen stellen aan lokale overheden en zal aanleiding geven tot nieuwe ecosystemen met vele uitdagingen die moeten worden aangepakt: van openbare veiligheid tot infrastructuur, vervoer en huisvesting. Deze ontwikkeling zal de nood aan verandering van steden sturen, om te evolueren tot Smart Cities, die ICT met infrastructuur en architectuur combineren, en zo in te spelen op sociale problemen, economische problemen en milieuproblemen. Het gebruik van blockchain-technologie, methet potentieel ervan voor publieke registers en stem-ID en het vermogen om processen en controles binnen slimme contracten te automatiseren, zal ongetwijfeld een belangrijke rol spelen binnen dit veranderende ecosysteem.”

Hilde De Wachter

Content manager

Fujitsu

Inès Godart

Communications Manager Benelux

Fujitsu

Fujitsu is het toonaangevende Japanse informatie- en communicatietechnologie (ICT) bedrijf met een volledig aanbod van technologie producten, oplossingen en diensten. Ongeveer 155.000 Fujitsu medewerkers bieden ondersteuning aan klanten in meer dan 100 landen. We gebruiken onze ervaring en de kracht van ICT om de toekomst van de samenleving te vormen samen met onze klanten. Fujistu Limited (TXE: 6702) rapporteerde geconsolideerde inkomsten van 4,5 triljoen yen (US$ 40 miljard) voor het fiscaal jaar dat eindigde op 31 maart 2017. Voor meer informatie, zie http://www.fujitsu.com.