Fujitsu benadrukt de toenemende vraag naar de flexibiliteit van multicloud

26-02-2019

- Uit onderzoek blijkt dat organisaties met hybride combinaties van traditionele en multicloud-IT een zorgvuldige afweging maken tussen de voordelen van de flexibiliteit van de cloud en het risico van nieuwe vormen van vendor lock-in.
- Inkoopflexibiliteit voorkomt vendor lock-in en wordt door 80% van de respondenten als de belangrijkste overweging voor gebruikers van hybride IT genoemd.
- Van de organisaties die hybride combinaties van traditionele en cloud-IT toepassen, geeft 48% aan dat integratie en orkestratie het grootste obstakel vormen.

Brussel, 26 februari 2019 – Fujitsu heeft vandaag een nieuw onderzoek gepubliceerd waarin de toenemende vraag naar flexibiliteit, bewezen orkestratievaardigheden en geconsolideerd beheer voor hybride IT- en multicloud-bezittingen wordt benadrukt. Organisaties maken namelijk een zorgvuldige afweging tussen de flexibiliteit van cloudcomputing en het risico van complexiteit en vendor lock-in.

Door de behoefte aan snellere digitale transformatie zijn hybride IT-bezittingen de norm geworden. De meest succesvolle klanten gaan voor een ‘juiste werkbelasting voor het juiste cloudplatform'. Dit zorgt echter voor nieuwe complexiteiten, waarbij met name het risico van vendor lock-in uit het nieuwe onderzoek Where is Hybrid Heading?Views on exploiting multi-modal IT naar voren kwam. Dit onderzoek is door onderzoeksbureau Pierre Audoin Consultants (PAC) namens Fujitsu uitgevoerd onder 400 IT-beslissers in acht landen.1

Inkoopflexibiliteit helpt vendor lock-in te voorkomen doordat de toeleveringsketens worden gediversifieerd. Ongeveer 80% van de respondenten noemt inkoopflexibiliteit 'bedrijfskritisch' of 'zeer belangrijk' en daarmee is het de belangrijkste overweging voor de implementatie van hybride IT. Volgens 86% is inkoopflexibiliteit ook essentieel in een markt waarin meer dan de helft (55%) van alle organisaties met hybride IT bijna volledig gebruikmaakt van cloudvoorzieningen.

Driekwart van de organisaties geeft aan dat het vermogen van de IT-afdeling om snel op gebeurtenissen te kunnen reageren 'bedrijfskritisch' of 'zeer belangrijk' is. Hieruit blijkt dat de behoefte om sneller wezenlijke veranderingen te kunnen doorvoeren groot is. Een grotere flexibiliteit is niet zomaar een hype, aangezien 79% bevestigt dat dit een voordeel is van de implementatie van hybride IT. Met het oog op de concurrentiedruk mogen IT-systemen geen beletsel vormen voor digitale transformatie.

Deze nadruk op reactiesnelheid maakt ook duidelijk waarom snellere levering en betrouwbaardere bedrijfsresultaten voor 63% van de gebruikers van hybride IT de dwingende redenen zijn om samen te werken met een leverancier van cloud- en traditionele IT-diensten. Uit de bevindingen komt ook naar voren dat integratie en orkestratie de grootste obstakels zijn voor organisaties die hybride IT-omgevingen willen opzetten, verbinden en optimaliseren. Iets minder dan de helft (48%) van alle respondenten geeft aan dat dit een grote uitdaging is en slechts een op de tien (10%) geeft aan geen problemen te ondervinden met de integratie en orkestratie.

Complexiteit beheersen

Ander onderzoek wijst op een duidelijke tendens onder ondernemingen om meerdere cloud-omgevingen te implementeren. Het rapport van PAC toont echter aan dat ondernemingen onwillig staan tegenover het beheer van meerdere vergelijkbare clouds. Bijna 90% van de respondenten in de transportsector en de publieke sector geeft de voorkeur aan een geconsolideerd beheer van elk type cloud door één leverancier. In het algemeen is twee derde tot driekwart van de respondenten in alle verticale markten van plan om één leverancier aan te wijzen voor elk type cloud. Het totale gemiddelde is 76%.

Mark Phillips, hoofd Digital Pursuits, Fujitsu EMEIA: 'Nu de cloud mainstream is geworden, zijn organisaties veel selectiever geworden wat betreft de implementatie van cloudservices. Aan de ene kant zijn ze alert op het nieuwe risico van vendor lock-in en hebben ze uitvoerbare strategieën ontwikkeld om dit af te wenden. Aan de andere kant zijn ze ervan overtuigd dat de cloud een goed antwoord is op storingen. Ze zien samenwerking met toonaangevende internationale systeemintegratoren zoals Fujitsu als de beste manier om de implementatie en het beheer van de cloud te versnellen en van risico's te ontdoen. Dat is met name het geval voor integratie en orkestratie, die als de grootste obstakels worden beschouwd. Dit is iets dat aan bod komt in een nieuw rapport, The State of Orchestration, 2018/2019'.

Noot voor de redactie

1In augustus en september 2018 heeft PAC een onderzoek gehouden onder 401 zakelijke en IT-beslissers van organisaties die al hybride IT gebruiken. De respondenten zijn een goede mix van middelgrote en grote organisaties (alleen organisaties met minimaal 500 werknemers werden uitgenodigd om deel te nemen aan het onderzoek) en waren voornamelijk werkzaam in de financiële dienstverlening, retail, productie, transport en publieke sector.

De groep was gelijkmatig verdeeld in respondenten uit België, Nedrland, Finland, Frankrijk, Duitsland, India, Nederland, Zweden en het VK.

Hilde De Wachter

Content manager

Fujitsu

Inès Godart

Communications Manager Benelux

Fujitsu

Fujitsu is het toonaangevende Japanse informatie- en communicatietechnologie (ICT) bedrijf met een volledig aanbod van technologie producten, oplossingen en diensten. Ongeveer 140.000 Fujitsu medewerkers bieden ondersteuning aan klanten in meer dan 100 landen. We gebruiken onze ervaring en de kracht van ICT om de toekomst van de samenleving te vormen samen met onze klanten. Fujistu Limited (TXE: 6702) rapporteerde geconsolideerde inkomsten van 4,1 triljoen yen (US$ 39 miljard) voor het fiscaal jaar dat eindigde op 31 maart 2018. Voor meer informatie, zie http://www.fujitsu.com.