11% meer telewerkuren gepresteerd in vergelijking met begin 2018
Gent, 22 augustus 2019 - Vakantie of niet, we staan tegenwoordig dagelijks in de file. Die lange pendeltijden wegen zwaar op het vinden van een goede balans tussen werk en privé. Ondernemingen zetten daarom meer en meer in op telewerk om het mobiliteitsprobleem te verzachten. De Business Intelligence afdeling van Attentia ziet dat het aantal telewerkuren in de eerste vijf maanden van dit jaar met 11% is toegenomen in vergelijking met dezelfde periode in 2018.
Het mobiliteitsprobleem is voor veel medewerkers een belangrijke factor in de keuze voor hun job. Het verminderen van de pendeltijd wordt steeds vaker een reden om van werkgever te veranderen. Voor ondernemingen is telewerk – de mogelijkheid om van thuis of op een andere locatie te werken – dan ook een belangrijk argument in de war for talent.
“Het mes snijdt langs twee kanten. Een slecht mobiliteitsbeleid schrikt af, terwijl een flexibele aanpak net talent kan aantrekken”, zegt Yves Labeeu, Tax & Reward Consultant bij Attentia.
Aantrekkelijk loonpakket
Bedrijven die deze mogelijkheid al een tijdje aanbieden en telewerk sinds 2015 laten registeren, zagen het aantal telewerkuren sinds vorig jaar met 7,67% toenemen. Over een periode van drie jaar is zelfs een stijging van 68% te noteren. De cijfers van Attentia omvatten zowel occasioneel als niet-occasioneel telewerk. Sinds 2017 is er ook voor occasioneel telewerk een wettelijk kader. Voor niet-occasioneel telewerk, waarbij iemand wekelijks één of meerdere vaste dagen niet op kantoor werkt, bestaat dit al langer.
Het biedt organisaties de mogelijkheid om ook het loonpakket van medewerkers te verbeteren. “Er zijn heel wat aantrekkelijke voorwaarden aan telewerk te koppelen, zoals een RSZ-vrije bijdrage van 126,94 euro per maand naar de medewerker toe, of een vergoeding van zijn of haar internetverbinding”, stelt Labeeu. Attentia helpt ondernemingen om binnen dat wettelijke kader een aantrekkelijk beleid uit te tekenen.
Vrijdag populairste dag
Telewerk is dus een flexibele oplossing voor zowel onderneming als medewerker. Enerzijds kunnen werknemers verplaatsingen uitsparen, wat een positieve impact heeft op de stress die ze ervaren. Anderzijds is het voor ondernemingen mogelijk om een job aantrekkelijker te maken en op die manier talent aan te trekken en te behouden. In vergelijking met begin 2018 is het gemiddeld aantal thuiswerkuren per firma met 5,32% gestegen. In sectoren waar dat mogelijk is, wordt telewerk stilaan het standaardbeleid.
In een flexibel beleid is telewerk bijgevolg een troef om zowel de mobiliteit als de tevredenheid van medewerkers te beïnvloeden. Het is een cruciaal element voor een goede balans tussen werk en privé geworden. Dat bewijst ook het feit dat medewerkers vooral vrijdag en woensdag verkiezen om van thuis te werken. Liefst 29,02% van de telewerkuren wordt op de laatste dag van de werkweek gepresteerd. Ook woensdag krijgt met 23,01% van de uren vaak de voorkeur. Op andere weekdagen wordt er minder aan telewerk gedaan. Vooral maandag is met slechts 14,55% van de uren duidelijk minder populair.
Telewerkuren in juli
Ook in de zomermaanden zit telewerk in de lift. In juli nam het aantal telewerkuren toe met 5,99%, in vergelijking met vorig jaar. Tijdens de voorbije zomers tekende Attentia eveneens een stevige stijging op: 10,49% in de zomer van 2018, 22,53% in de zomer van 2017. Kinderen zijn immers doorslaggevend in de planning van veel medewerkers. Bedrijven die ook tijdens schoolvakanties zorgen voor een goede balans tussen privé en werk, zorgen voor gelukkige medewerkers. Gevolg: betere prestaties, een gezelligere werksfeer en minder ziekteverzuim!
Meer informatie
Voor meer (arbeidsrechterlijke) informatie of een interview kan u ons altijd contacteren via attentia@allcolorsofcommunication.com.