Consumenten denken niet dat ze hun baan zullen verliezen vanwege AI – ze verwachten betere carrièrekansen.

19-03-2019

• 43 procent gelooft niet dat ze hun baan zullen verliezen dankzij kunstmatige intelligentie
• 35 procent verwacht dat opkomende technologie betere carrièremogelijkheden biedt

Brussel – 19 maart 2019 – Uit recent onderzoek van VMware blijkt dat 43 procent van de ondervraagde consumenten niet denkt dat ze hun baan zullen verliezen als gevolg van kunstmatige intelligentie (AI). Ruim een derde (35%) verwacht zelfs nog meer interessante carrièremogelijkheden vanwege opkomende technologieën.

Het onderzoek onder 5.000 consumenten in Groot-Brittannië, Frankrijk en Duitsland laat zien dat dit enthousiasme voor de impact van opkomende technologie op toekomstige banen net zo groot is als de impact die het nu heeft op het dagelijks leven. De meerderheid (53%) is van mening dat technologieën zoals AI, Internet of Things en blockchain een betere ervaring mogelijk maken met de bedrijven waarmee ze communiceren, terwijl 50 procent verwacht dat technologie zal helpen bij het aanpakken van milieu- en klimaatverandering.

Deze positieve houding bestaat ondanks enige onzekerheid: consumenten weten vaak niet wat de drijvende kracht is achter de nieuwste technologieën die ze gebruiken (50 procent) of wie daadwerkelijk toegang heeft tot hun persoonlijke gegevens (69%). Vijftig procent voelt zich ondertussen enigszins paranoïde dat organisaties hun activiteiten volgen of deze opnemen op hun apparaten.

Benader disruptieve technologie voor financiën met de nodige voorzichtigheid

Disruptieve technologieën zoals AI, IoT en blockchain hebben invloed op alles   ̶   van winkels tot reizen en persoonlijke financiën. Tegen deze achtergrond onthult het onderzoek duidelijke scheidslijnen tussen wat consumenten wel en niet willen accepteren. Respondenten staan bijvoorbeeld open voor het ontvangen van informatie en advies over een product in de winkel in realtime via hun telefoon (65%) en het gebruik van technologie om verkeersstromen te begrijpen om routes proactief thuis of op het werk te beheren (69%). Bijna een kwart (23%) staat zelfs open voor bedrijven die experimenteren met nieuwe technologie om de klantenservice te verbeteren, zelfs als het de eerste keer niet helemaal optimaal verloopt.

Echter, wanneer het gaat om het beheersen van hun persoonlijke financiën, geeft slechts zeven procent van de consumenten AI de controle over hun geld, zelfs als dit betekent dat ze sneller geld kunnen besparen. En 65 procent is bang of nerveus dat hun bank daardoor inzicht heeft in nauwkeurige gegevens over hun dagelijks leven, zoals hun bestedingspatroon, voeding en dieet, reizen en woon-werkverkeer. Deze afkeer bestaat zelfs als dit betekent dat hun financiën beter kunnen worden beheerd.

Er is onderwijs nodig….en bedrijven moeten het voortouw nemen

Eén van de onderdelen die bovenstaande verwarring wellicht voedt is dat 45 procent van de consumenten ten onrechte denkt dat AI ‘een robot’ is, in plaats van een supercomputing denkkracht die wordt gebruikt om diensten en ervaringen te creëren. Immers, 50 procent van de respondenten geeft toe dat ze nog steeds niet genoeg weten over technologie zoals AI, IoT en blockchain. Zeker 64 procent van de respondenten is van mening dat bedrijven of de overheid momenteel niet duidelijk genoeg zijn over de technologie die ze gebruiken en hoe ze deze gebruiken. Om ervoor te zorgen dat klanten tevreden blijven en om hen te enthousiasmeren, moeten bedrijven een grote rol spelen: 53 procent van de ondervraagden kijkt specifiek naar (commerciële) organisaties om hen te helpen nieuwe technologie beter te begrijpen.

“Voor bedrijven is het nu de tijd om te handelen. Er is een nieuwe, digitale grens, met opkomende technologieën die een innovatief aanbod stimuleren, verbeterde klantenservice en uiteindelijk winstgroei”, zegt Bart Coole, country manager België en Luxemburg bij VMware. “Maar om deze mogelijkheden te realiseren, moeten organisaties consumenten meenemen en vertrouwen en transparantie opbouwen over hoe deze technologieën worden gebruikt. Alleen dan kan de kracht van software worden ingezet om een digitale basis te creëren die de apps, services en ervaringen aanstuurt die de wereld transformeren.”

####

Over het onderzoek
Het onderzoek werd uitgevoerd tussen augustus en september 2018 onder consumenten in het Verenigd Koninkrijk (2.000+), Frankrijk (1.000+) en Duitsland (2.000+)

Aafke Buyl

Public Relations Officer

VMware

Ron Grevink

Benelux Marketing Manager

VMware

VMware software drijft ’s werelds meest complexe digitale infrastructuur. Het compute-, cloud-, mobility-, networking- en security-aanbod van het bedrijf biedt een dynamisch en efficiënt digitaal fundament voor meer dan 500.000 klanten wereldwijd, ondersteund door een ecosysteem van 75.000 partners. VMware, dat zijn hoofdkantoor heeft in Palo Alto, Californië, viert twintig jaar aan baanbrekende innovatie waar bedrijven en de maatschappij van profiteren. Ga voor meer informatie naar: https://www.vmware.com/be.html.