Blue Monday? Toch niet: maandag is minst populaire ziektedag

21-01-2019

Niet de derde maandag van januari, maar februari-maart is ‘populairste’ ziekteperiode

Gent, 21 januari 2019 - Vandaag is het weer zover: Blue Monday of de meest deprimerende dag van het jaar met de meeste afwezigheden. Althans dat wil men ons doen geloven. Cijfers tonen aan dat Blue Monday helemaal niet de meest populaire ziektedag is. Dat onderzocht HR en Well-being specialist Attentia op basis van een analyse van het aantal dagen kortdurend ziekteverzuim (< 1 maand) bij Belgische bedrijven.

Blue Monday valt telkens op de derde maandag van januari. Het concept werd in 2005 een eerste keer gebruikt door een Brits reisbureau om de verkoop van vakanties aan te zwengelen. In de wetenschappelijke en academische wereld is er nooit aan getwijfeld dat Blue Monday commerciële onzin is zonder enige wetenschappelijke onderbouw.

Lange winter kruipt in de kleren
Attentia onderzocht alle data met afwezigheden van meer dan 110.000 medewerkers in Belgische bedrijven het voorbije jaar. De HR en Well-being specialist baseerde zich hiervoor op het aantal gepresteerde uren, ziektes en verlof in 2018. Die analyse toont aan dat maandag absoluut geen piekdag is qua ziekte. Integendeel: maandag is de minst ‘populaire’ dag voor kort ziekteverzuim.

Daarnaast blijkt ook dat Blue Monday in 2018 allerminst de ‘populairste’ maandag voor ziekteverzuim was. Maandagen met het meeste kort verzuim lagen vorig jaar eind februari en begin maart. Deze piek is deels te verklaren omdat ons land toen middenin het griepseizoen zat, toen op zijn hoogtepunt.

Als je het griepvirus buiten beschouwing laat, is er op Blue Monday niet meer ziekteverzuim dan op andere maandagen. Integendeel: ziektedagen op maandag pieken eerder later in de winter,” vertelt Edelhart Kempeneers, medisch directeur bij Attentia. “Wat we in de wintermaanden wel zien, is dat medewerkers door de kortere dagen minder daglicht hebben. Dit kan leiden tot seasonal affective disorder (SAD), een ernstigere vorm van de winterblues, die om een behandeling vraagt. In die zin zou je dus eerder over Blue Months kunnen spreken in plaats van over Blue Monday.

Tot slot: de meest ‘populaire’ werkdag voor kortdurend ziekteverzuim was vorig jaar donderdag.
 

media


andere talen / autres langues

contact

all colors of public relations

Eef Leroy

Public Relations Officer

+32 52 55 33 26
Attentia

Maaike Van Coppernolle

Content & Communication Responsable

Attentia

Attentia, partner in HR en Well-being van grote bedrijven, KMO’s en zelfstandigen, biedt producten en diensten aan op vlak van HR, Payroll, Preventie & Bescherming en Well-being. Deze geïntegreerde aanpak levert haar klanten data en dus bredere inzichten voor een succesvol HR & Well-being beleid. Attentia gelooft dat gelukkige mensen de drijvende kracht zijn achter elke succesvolle onderneming. Met meer dan 670 medewerkers, verdeeld over 40 kantoren in Vlaanderen, Brussel en Wallonië staat Attentia ten dienste van haar 15.000+ klanten. Meer informatie vindt u op www.attentia.be.