Slechts 1 op 4 Belgen gebruikt de betaalapplicatie op hun smartphone om rechtstreeks mobiel te betalen.
Amper 1 op 4 Belgen met een betaalapplicatie op hun smartphone, heeft die al eens gebruikt om een vriend of winkelier rechtstreeks te betalen. Veel verder dan het checken van hun saldo komen de meeste smartphonegebruikers niet.
De meeste Belgen hebben een applicatie om mobiel te betalen op hun smartphone, maar slechts een kleine minderheid benut de mogelijkheden van een dergelijke app ten volle. Vooral inzake mobiele betalingen lopen onze landgenoten achter. Dat blijkt uit de icapps Technologiebarometer. Dat rapport stelde icapps op aan de hand van een representatief onderzoek bij 1.000 landgenoten, uitgevoerd door iVOX.
Terughoudend gebruik van betaalapplicaties
63 procent van alle ondervraagden met een smartphone geeft aan een betaalapplicatie te hebben. Het merendeel (ruim 80 procent) gebruikt die app om zijn beschikbaar saldo op de bank te na te kijken. 68 procent gaat nog iets verder, en doet ook overschrijvingen via de mobiele applicaties.
De cijfers illustreren dat de smartphone voor velen de plaats van de pc heeft overgenomen. “Dat een overschrijving via de telefoon een stuk sneller verloopt dan op de computer, waar je vaak een complex wachtwoord, je bankkaart en een kaartlezer nodig hebt, is ongetwijfeld een belangrijke motivatie,” zegt Dennis Covent, Lead Concept & Design bij icapps. “Helaas beschouwen veel mensen de mobiele betaalapplicatie als een kopie van het online banking platform, terwijl een app zoveel meer in zijn mars heeft. Je kan bijvoorbeeld cash geld uit de bankautomaat halen, enkel en alleen met je smartphone. Of geld ontvangen via messaging apps als Messenger of Whatsapp.” Slechts 29 procent van de mensen met een betaalapplicatie heeft al eens mobiel geld overgemaakt aan een vriend of collega. Dat is opvallend, aangezien vrijwel alle apps van grootbanken een module van Bancontact bevatten voor snelle betalingen via een QR-code.
“Belgen zijn vaak iets trager met het omarmen van nieuwe technologische mogelijkheden”, duidt Wouter Martens, CTO bij icapps. “Ook bij online banking waren onze landgenoten kritisch, en wilden ze eerst zeker zijn dat het systeem goed werkte.”
Ook betalingen in winkels hinken achterop
Voor betalingen in de winkel tekent zich een gelijkaardige tendens af. Bij handelaars haalt amper 24 procent wel eens zijn mobieltje boven om te betalen. “Het overaanbod aan betaalmogelijkheden, dat niet door iedere handelaar op dezelfde manier geïmplementeerd wordt, zorgt voor verwarring”, denkt Wouter Martens. “Sommige winkels zijn uitgerust met nieuwe terminals voor contactloos betalen, andere kiezen voor een betaaloptie met een app zoals Payconiq. En dan zijn er natuurlijk nog winkels waar het niet helemaal duidelijk is welke alternatieve betaalwijzen er zijn, of die er geen aanbieden. Die onzekerheid doet de Belg grijpen naar meer traditionele betaalmethodes zoals de vertrouwde bankkaart of cash.”