Akamai 'State of the Internet'-rapport: Gemiddelde verbindingssnelheid wereldwijd stijgt elk jaar met 26 procent

10-03-2017

Belgiƫ blijft wereldleider op vlak van IPv6-gebruik

Brussel – Akamai Technologies, wereldwijd leider in Content Delivery Network-diensten, presenteert vandaag zijn State of the Internet Report over het vierde kwartaal van 2016. Het rapport geeft inzicht in wereldwijde, regionale en nationale cijfers over de snelheid van internetverbindingen, breedbandadoptie op zowel vaste als mobiele netwerken en gebruik van het IPv6-protocol. Deze data is afkomstig van het Akamai Intelligent Platform.

Het State of the Internet Report van het vierde kwartaal van 2016, inclusief alle data en statistieken, is beschikbaar via de Akamai State of the Internet-site en via de Akamai State of the Internet-app voor iOS en Android.

“De internetsnelheden stijgen wereldwijd nog steeds, met opvallend sterke jaarlijkse stijgingen als we kijken naar de cijfers voor de adoptie van breedband”, zegt David Belson, redacteur van het State of the Internet Report. “Toen Akamai in 2008 zijn eerste rapport uitbracht, classificeerden we breedband nog als 5 Mbps en alles wat daarboven zit. Negen jaar geleden lag de adoptie daarvan wereldwijd rond de 16 procent. Nu beschikt 25 procent wereldwijd over een verbinding van minimaal 15 Mbps. Deze trend is positief want bedrijven creëren en leveren steeds rijkere belevenissen voor een steeds groter publiek op het internet. Tegelijkertijd is het een wake-up-call voor bedrijven om die belevenissen te optimaliseren voor de ontelbare met het internet verbonden toestellen die klanten gebruiken.”

Europese hoogtepunten uit het ‘Fourth Quarter, 2016 State of the Internet’-rapport van Akamai.

Verbindingssnelheden: positieve trend duurt voort

• De jaar-op-jaar veranderingen in gemiddelde verbindingssnelheden waren positief voor alle landen in Europa, behalve voor Rusland waar geen verandering te zien was vergeleken met een jaar geleden. De kleinste groei (1,9 procent) werd gemeten in Litouwen terwijl de groei in Denemarken met 29 procent de grootste was.

• Noorwegen voert ook dit kwartaal de lijst aan van landen met de snelste gemiddelde verbindingssnelheden. Dankzij een indrukwekkende groei van 18 procent vergeleken met een kwartaal eerder, werd er een gemiddelde verbindingssnelheid gemeten van 23,6 Mbps.

• 27 van de 31 onderzochte landen had in het vierde kwartaal van 2016 een gemiddelde verbindingssnelheid van 10 Mbps of meer. Dat is één land meer dan het vorige kwartaal.

Breedbandadoptie: Noorwegen aan de leiding wat betreft adoptie van 25 Mbps

• Zes Europese landen komen terug in de wereldwijde top 10 van landen met een adoptie van minimaal 25 Mbps. Dit zijn Noorwegen (#2), Zweden (#3), Denemarken (#5), Zwitserland (#6), Finland (#8) en Letland (#10). Vooral Denemarken, Zwitserland en Noorwegen boekten veel winst in deze categorie met respectievelijk 79 (Denemarken), 75 (Zwitserland) en 62 (Noorwegen) procent.

• Noorwegen behoudt haar leidende positie als het gaat om de adoptie van verbindingen met minimaal 15 Mbps in Europa, maar deelt deze nu wel met Zwitserland, dat met een adoptieratio van 54 procent op gelijke hoogte komt. In zeven andere Europese landen (Zweden, Denemarken, Nederland, Finland, Roemenië, Letland en België) legde meer dan 40 procent van de IPv4-adressen verbinding met Akamai op minimaal 15 Mbps.

• In het overzicht van de adoptiecijfers van 10 Mbps in het vierde kwartaal, werd Nederland, dat aan de leiding stond in het derde kwartaal, opnieuw voorbijgestoken door Zwitserland, dat een adoptieratio toont van 73%. Alle landen in Europa tonen groei in dit segment, waarbij Kroatië in een jaar tijd zelfs een groei van 146 procent doormaakte.

IPv4 versus IPv6: België blijft wereldleider in adoptie van IPv6

• Het aantal unieke IPv4-adressen dat verbinding legde met het Akamai Intelligent Platform was bijna 807 miljoen. Dat is een afname met 0,4 procent vergeleken met het vierde kwartaal van 2015.

• België blijft de onbetwiste leider in de adoptie van IPv6. Zeker 47 procent van de dual stacked content requests aan Akamai gebruikte dit protocol. De adoptie van IPv6 groeit in ons land elk kwartaal met zo’n 20 procent.

• Kabel- en draadloze/mobiele provided bleven voor de grootste volumes aan IPv6-verzoeken zorgen. Binnen Europa nemen Telenet (België), Kabel Deutschland (Duitsland) en Sky Broadband (V.K.) de leiding. In deze landen werden respectievelijk 65%, 53% en 50% van de dual-stacked verzoeken aan Akamai via IPv6 gedaan.

Mobiele verbindingen: gemiddelde mobiele verbindingssnelheid het grootst in het Verenigd Koninkrijk

• In het vierde kwartaal van 2016 was de snelste gemiddelde mobiele verbindingssnelheid opnieuw in het Verenigd Koninkrijk te vinden. Deze bedroeg 26,8 Mbps.

• Negentien landen in Europa hadden een gemiddelde mobiele verbindingssnelheid van minimaal 10 Mbps. Een kwartaal eerder was dat nog in 16 landen het geval.

Nieuwe initiatieven:

• De Europese Commissie heeft het ‘Connecting Europe Broadband Fund’ van 500 miljoen euro aangekondigd. Dit fonds moet helpen om alle huishoudens voor 2025 te voorzien van een verbinding van minimaal 100 Mbps en bedrijven van minimaal 1 Gbps.

• Zweden heeft zijn doelen naar boven bijgesteld en wil in 2025 gigabit-snelheden voor 98 procent van de Zweedse bevolking.

• De Duitse overheid kondigde een vierstappenplan aan om in 2025 een gigabit-infrastructuur te hebben. De eerste fase moet zorgen voor een minimale snelheid van 50 Mbps voor alle Duitsers in 2018.

Over het Akamai State of the Internet Report
Elk kwartaal publiceert Akamai een ‘State of the Internet’-rapport. Dit rapport is gebaseerd op gegevens uit het Akamai Intelligent Platform en bevat informatie over aanvalsverkeer, breedbandadoptie, mobiele connectiviteit en andere relevante onderwerpen die te maken hebben met het internet en het gebruik daarvan. Meer informatie over de gegevens in het rapport en hoe deze geanalyseerd zijn, vindt u
hier. Een overzicht van eerdere rapporten, vindt u hier. De statistieken uit het State of the Internet Report van Q4 2016 kan u hier downloaden. .

Aafke Buyl

Content & PR manager

AKAMAI

Tim Vereecke

Senior Solution Engineer at Akamai Technologies

AKAMAI

Als wereldwijd leider in Content Delivery Network-diensten (CDN), zorgt Akamai dat het internet snel, betrouwbaar en veilig is voor zijn klanten. De geavanceerde oplossingen voor web performance, mobile performance, cloud security en media delivery van Akamai veranderen de manier waarop organisaties entertainment- en gebruikerservaringen optimaliseren voor elk apparaat, waar dan ook.

Om te zien hoe de oplossingen van Akamai en zijn team van internetexperts organisaties helpen om faster forward te gaan, kijk op www.akamai.com of blogs.akamai.com en volg @Akamai op Twitter.