56 procent bedrijfsleiders eist dat IoT-project binnen drie jaar winstgevend is
10/10/2018
Nieuwsfeiten:
- Meer dan de helft van de bedrijfsleiders en IT-experts verwacht dat een IoT-project binnen drie jaar winstgevend is.
- IoT wordt om verschillende redenen gebruikt, namelijk: het verhogen van de omzet (45 procent), verbeteren van de veiligheid (47 procent) en verbeteren van gezondheid (47 procent)
- Het onderzoek laat zien dat IoT-dienstaanbieders flink kunnen verbeteren, vooral op het gebied van ondersteuning en samenwerking

Kwart bedrijven wil betere ondersteuning van IoT-partner(s)

Brussel, 10 oktober 2018– Een meerderheid van de bedrijfsleiders en IT-experts vindt dat een IoT-project tegenwoordig binnen drie jaar winstgevend moet zijn. Dit blijkt uit een wereldwijd onderzoek1van IDG Connect in opdracht van Fujitsu onder 330 bedrijfsleiders en IT-experts werkzaam bij bedrijven met meer dan 250 medewerkers. Een kwart van de ondervraagden zegt dat zij graag betere ondersteuning willen van hun IoT-dienstaanbieder(s).

Volgens het onderzoek is IoT niet meer alleen iets voor ‘early adopters’. Maar liefst 73 procent van de ondervraagden geeft aan dat IoT-projecten inmiddels het punt van alleen testen en uitproberen, gepasseerd zijn. Bij meer dan de helft van de ondervraagden worden er zelfs al tastbare resultaten geleverd. De korte tijd die een IoT-project volgens het onderzoek krijgt om winstgevend te worden, laat zien dat er tegenwoordig geen ruimte meer is om alleen maar te experimenteren met IoT.

IoT-partners

Door de complexiteit van IoT, werken steeds meer bedrijven samen met IoT-partners/-dienstverleners. Uit het onderzoek blijkt echter dat er bij deze partijen nog volop ruimte is voor verbetering. Zo zegt bijna een kwart (24 procent) van de ondervraagden betere hulp te willen van zijn IoT-partner, 23 procent wil een nauwere samenwerking, 17 procent meer contractuele flexibiliteit en maar liefst een op de vijf wil lagere kosten.

“We zien dat IoT-technologie in steeds meer sectoren echt mainstream wordt”, zegt Yves de Beauregard, Head of Digital Business Solutions bij Fujitsu EMEIA. “Het is mooi om te zien dat het onderzoek dit bevestigt. Om klanten het maximale te laten halen uit IoT, gebruiken wij robuuste en duurzame technologieën. Hierbij combineren we onze technologische expertise met de specifieke zakelijke know-how van onze klanten. Uit het onderzoek blijkt dat een groot aantal bedrijven inmiddels een stevig rendement maakt op de lopende IoT-projecten. Dit zou een mooie stimulans kunnen zijn voor bedrijven die sceptisch zijn over IoT, om het gewoon eens te proberen.”

IoT-gebruik

Uit het onderzoek blijkt dat bedrijven om steeds meer redenen IoT inzetten. 47 procent van de ondervraagden geeft als belangrijkste reden het verbeteren van de gezondheid en veiligheid. Andere belangrijke redenen zijn: het verkleinen van beveiligingsrisico’s (47 procent), ontwikkelen van slimmere strategieën (47 procent) en beter onderhoud (46 procent). Opvallend genoeg ziet een kwart van de ondervraagden de mogelijkheid om premium prijzen te vragen voor belangrijke producten, data en/of diensten als het belangrijkste voordeel van IoT. Slechts 22 procent noemt de mogelijkheid om betere en meer gedifferentieerde diensten tegen lagere kosten te bieden, als het belangrijkste voordeel.

Meer informatie over het onderzoek kun je vinden in de whitepaper.

Over het onderzoek

1 Het onderzoek is uitgevoerd door IDG Connect in de zomer van 2018. Voor het onderzoek hebben ze 330 bedrijfsleiders en IT-specialisten ondervraagd, van organisaties met meer dan 250 medewerkers in Frankrijk, Duitsland, het Iberisch schiereiland, India, Scandinavië, Emiraten, Benelux en het Verenigd Koninkrijk. De grote meerderheid van de respondenten werkten voor bedrijven met tussen de 500 en 4999 medewerkers.

Downloads
Logo
 
Andere talen / Autres langues
 
Contact
Whizpr
Hilde De Wachter
Content manager
Fujitsu
Inès Godart
Communications Manager Benelux
Fujitsu
Fujitsu is het toonaangevende Japanse informatie- en communicatietechnologie (ICT) bedrijf met een volledig aanbod van technologie producten, oplossingen en diensten. Ongeveer 140.000 Fujitsu medewerkers bieden ondersteuning aan klanten in meer dan 100 landen. We gebruiken onze ervaring en de kracht van ICT om de toekomst van de samenleving te vormen samen met onze klanten. Fujistu Limited (TXE: 6702) rapporteerde geconsolideerde inkomsten van 4,1 triljoen yen (US$ 39 miljard) voor het fiscaal jaar dat eindigde op 31 maart 2018. Voor meer informatie, zie http://www.fujitsu.com.