Zorg en onderwijs investeren volop in automatisatie van zonwering, koeling en ventilatie van gebouwen

26-05-2014

Energiebesparing, luchtkwaliteit en thermisch en visueel comfort belangrijkste drijfveren

Zaventem - Facilitaire voorzieningen bij gebouwen in de gezondheidszorg en bij schoolgebouwen krijgen steeds meer aandacht. Dat is ook te merken aan de eerste kwartaalcijfers van de Belgische projectenafdeling van Somfy. Het bedrijf boekte een omzetgroei van 50 procent in vergelijking met hetzelfde kwartaal in 2013 en dankt dit succes aan de toenemende vraag naar besturingssystemen en gevelautomatisatie in twee sectoren: de zorg en het onderwijs.

‘Scholen van Morgen’ ijveren voor optimale leeromgeving

Gebouwen voor onderwijs of zorgverlening moeten in eerste instantie comfortabel onderdak bieden. Daarbij hebben factoren zoals ventilatie en lichtregulatie een positieve invloed op een spoedig herstel of op de leerprestaties. Vandaag speelt echter ook het beheer van de energie- en onderhoudskosten een steeds groter wordende rol.

Grote gebouwen zoals scholen, ziekenhuizen en woonzorgcentra kunnen dankzij automatisatie van zonwering, ventilatie en koeling een groot voordeel halen. Niet alleen wordt het visueel en thermisch comfort verhoogd, ook de energie- en onderhoudskosten worden verlaagd. Een school die volledig kiest voor passief bouwen kan de energiefactuur zelfs tot 75 procent doen dalen. Dat is waarom we de laatste maanden ook veel vraag krijgen vanuit de DBFM Scholen van Morgen”, verklaart Gunter Lories, departementshoofd bij Projects by Somfy.

Vraag KNX-aanbod meer dan verdubbeld

Op productniveau kennen KNX-oplossingen de grootste groeispurt. Vooral bij projecten waar al één of meerdere toepassingen voor gebouwbeheer zijn geïnstalleerd, kennen de KNX-oplossingen van Somfy gemakkelijk ingang. Gunter: “De KNX standaard biedt heel wat voordelen op het vlak van interoperabiliteit en flexibiliteit. Facility managers hoeven geen rekening te houden met de verschillende fabrikanten. Als we horen dat er bijvoorbeeld al een oplossing aanwezig is voor het beheer van de verlichting, verwarming, beveiliging, audio of zelfs video, is zonwering integreren met KNX zonder twijfel de meest snelle en efficiënte oplossing.

Totaalconcept à la Résidence Palace

Somfy wil in 2014 nog meer inzetten op all-in-one concepten zoals het prestigieuze “Ei van Van Rompuy” in Résidence Palace waarbij het bedrijf alles installeert: van de motoren over de zonnewering en sensoren tot zelfs de bekabeling. “We zien zeker groeipotentieel voor deze totaalpakketten. Voor de klant betekent dit namelijk meer transparantie en duidelijkheid dankzij één aanspreekpunt, voor ons betekent dit meer controle. Daarnaast willen we echter onze aanwezigheid in de zorg blijven onderhouden en ons aandeel in de Scholen van Morgen verder vergroten. Het belooft zeker nog een interessant jaar te worden.”, besluit Gunter.

Somfy Projects

“Projects by Somfy” is de projectafdeling van de Somfy groep en focust op het zoeken naar de juiste oplossing op het vlak van besturingssystemen voor de niet-residentiële of utilitaire markt (waaronder ziekenhuizen, service flats, rusthuizen, scholen, hotels, ....). In België staat een 3-koppig team paraat om bouwprofessionelen – van opdrachtgever tot installateur – een passend antwoord te vinden op vragen omtrent gevelautomatisatie.

Over Somfy

Somfy is een wereldwijd opererende Franse onderneming, marktleider en toonaangevend fabrikant van motoren, bedieningen en besturingssystemen voor het openen en sluiten van residentiële en utilitaire gebouwen. Het Somfy hoofdkantoor is gevestigd te Cluses in de Franse Alpen. Vanuit de dochtervestiging te Zaventem werken dagelijks medewerkers aan de marketing, verkoop en technische ondersteuning voor de Belgische consumenten en zakelijke markt.

Over Projects by Somfy

“Projects by Somfy” is de projectafdeling van de Somfy groep en focust op het zoeken naar de juiste oplossing op het vlak van besturingssystemen voor de niet-residentiële of utilitaire markt (waaronder ziekenhuizen, service flats, rusthuizen, scholen, hotels, ....). In België staat een 3-koppig team paraat om bouwprofessionelen – van opdrachtgever tot installateur – bij te staan en een passend antwoord te vinden op vragen omtrent gevelautomatisatie.