Zijne majesteit de Koning huldigt de 500.000e gedoneerde computer van Close the Gap, gereviseerd in Mechelen
19/02/2016

Mechelen – Close the Gap en Arrow Value Recovery verwelkomden Zijne majesteit de Koning om een belangrijke mijlpaal te vieren: de revisie van de 500.000e gedoneerde computer in de vestiging van Arrow Value Recovery te Mechelen. Close the Gap is een internationale non-profit organisatie die hoogkwalitatieve tweedehandse computers, geschonken door Europese bedrijven, aanbiedt aan projecten in Sub-Saharaans Afrika die het individu en de gemeenschap verder ontwikkelen.

Zijne majesteit de Koning werd uitgenodigd om de revisie van de symbolische 500.000e computer bij te wonen. Eerder op de dag kreeg Zijne majesteit de Koning een rondleiding in de Mechelse vestiging van Arrow Value Recovery waarin werd uitgelegd hoe de data professioneel worden verwijderd van de gedoneerde computers en mobiele apparaten en hoe deze worden geherconfigureerd als voorbereiding op gebruik in lokale en internationale projecten.

Zijne majesteit de Koning ontmoette tijdens de rondleiding stakeholders van Close the Gap; partners, begunstigden en donors, onder wie afgevaardigden van DNS.be, Deloitte Belgium, KBC Bank, Proximus, Recupel en Agoria. De groep besprak welke rol ICT kan spelen in de sociale en circulaire economie door duurzame werkgelegenheid te creëren en de meest kwetsbare gemeenschappen zonder elektriciteit te bereiken.

Het evenement eindigde met een kort bezoek aan de Digitruck van Close the Gap; een mobiele, multifunctionele IT unit op zonne-energie bedoeld om de digitale kloof te dichten voor studenten van alle leeftijden in kwetsbare en landelijke gemeenschappen. Arrow Value Recovery sponsorde de eerste Digitruck om IT- vaardigheden bij te brengen aan wezen in landelijk Tanzania. De tweede Digitruck werd onlangs geleverd aan een gemeente in Capetown met de steun van Deloitte. De samenwerking tussen Arrow Value Recovery en Close the Gap begon meer dan tien jaar geleden. Samen dichten ze de digitale kloof door scholen, ziekenhuizen en microkredietprojecten in ontwikkelingslanden te bevoorraden met IT apparatuur, klaargemaakt voor hergebruik.

'Ik was onder de indruk van dit moment samen met Zijne majesteit de Koning. Zijne majesteit de Koning blijft een bron van aanmoediging voor sociaal ondernemerschap, jobcreatie en de circulaire economie. Ik vond het ontroerend om getuige te zijn van de uitwisseling tussen onze stakeholders - begunstigdenpartners, donors, dienstverleners en strategische partners - samen met Zijne Majesteit de Koning. Deze ontmoeting is een sterke getuigenis van de kracht van samenwerking' getuigt Olivier Vanden Eynde, Oprichter en Managing Director, Close the Gap.

'We zijn vereerd door het bezoek van Zijne majesteit de Koning aan de vestiging van Arrow Value Recovery waarbij we onze schitterende realisaties en samenwerking met Close the Gap konden tonen', aldus Mark Majeske, Voorzitter van Arrow Value Recovery. 'We werken op alle fronten om ethisch en verantwoord te handelen op het gebied van elektronica. Verantwoord recycleren is een belangrijk deel van de waardeketen, maar een groot deel van de waarde uit elektronica kan stroomopwaarts worden gerealiseerd – lang voor de goederen naar recyclage worden gestuurd. We leven en ademen de circulaire economie.

'Vanaf het ogenblik dat de Digitruck aankwam en de lessen begonnen, kreeg het weeshuis en het Uru dorp een nieuwe dynamiek. Het Tuleeni Orphanage Center is een teken van hoop en een garantie op veiligheid geworden voor de bevolking en ze kwamen met tientallen opdagen om een plaats te krijgen in één van onze klassen! De vraag was zo groot, dat we begonnen zijn met een wachtlijst voor de omwonenden die weer naar school willen gaan om via onderwijs een tweede kans te krijgen in het leven. De Digitruck heeft een enorme verandering teweeggebracht in het hele dorp' aldus Mandy Stein van Neema International."

Andere talen / Autres langues

Whizpr
Arrow
Thorsten Hecking
Directeur Communication Arrow Electronics EMEA
Arrow
Arrow Electronics (www.arrow.com) is een wereldwijde leverancier van producten, diensten en oplossingen voor industriële en commerciële gebruikers van elektronische onderdelen en IT-oplossingen. Arrow fungeert als toeleveringspartner voor meer dan 100.000 fabrikanten van nieuwe apparatuur, contract fabrikanten en commerciële klanten via een wereldwijd netwerk van meer dan 460 vestigingen die meer dan 85 landen bedienen.
Over Close the Gap
Close the Gap werd in 2003 opgericht door de Belg Olivier Vanden Eynde. Het wil de digitale kloof tussen hoogtechnologische landen en ontwikkelingslanden dichten door gemeenschappen toegang te bieden tot IT- apparatuur voor onderwijs-, medische en sociale projecten.

Sinds 2003 werden er meer dan 500.000 computers geschonken door 225 Europese bedrijven, voor meer dan 1.5 miljoen verschillende gebruikers in 2.100 begunstigdenorganisaties ondersteund in 40 landen wereldwijd. Close the Gap is erkend als een NGO verbonden aan de United Nations Department of Public Information (UNDPI) en de organisatie is lid van de United Nations Global Alliance for ICT & Development (UN GAID) en van het United Nations Global Compact (UNGC). In 2009 richtte Close the Gap een aparte organisatie op, WorldLoop, die sociale bedrijven ondersteunt bij een verantwoorde inzameling en ontmanteling van e-afval in sub-Sahara Afrika.