SAS blijft groeien, met omzet van 3,2 miljard dollar in 2016

02-02-2017

Vraag naar analytics-platform, cloud en oplossingen voor fraude- en security intelligence-oplossingen dragen bij aan verdere groei

Tervuren – 2016 is voor SAS een bijzonder jaar geweest. De analytics-leider vierde zijn 40e verjaardag, breidde zijn activiteiten wereldwijd uit en noteerde met een totale omzet van 3,2 miljard dollar opnieuw een hogere omzet en winst. Ten opzichte van 2015 is dat een groei van 4 procent bij een constante wisselkoers. De verkoop van nieuwe SAS-software steeg met 9 procent bij een constante wisselkoers, wat duidt op een aanhoudende vraag naar SAS Analytics-oplossingen.

"We willen iedere klant helpen met het vertalen van analytische inzichten naar waarde voor hun organisatie", zegt Jim Goodnight, CEO van SAS. "Dit doen we door in te spelen op veranderende markten, te werken met baanbrekende technologieën en ons volledig in te zetten voor innovatie. Hierdoor hebben we onze leiderspositie in alle belangrijke markten weten te behouden en leveren we innovatieve oplossingen voor de meest uitdagende zakelijke problemen van onze klanten."

Wereldwijde groei 


De omzet van SAS is wereldwijd in alle regio's toegenomen. De verkoop van bekende SAS-technologieën, zoals data management, analytics en business intelligence, steeg in alle regio’s. Van alle sectoren groeiden de industrie, het bankwezen, de overheid en de gezondheidszorg/biowetenschappen het hardst. Vorig jaar volgden bijna 3000 nieuwe organisaties het voorbeeld van de al bestaande klanten op meer dan 83.000 locaties wereldwijd.

Van de zakelijke oplossingen van SAS lieten de solutions voor fraude- en beveiligingsonderzoek een groei van 36% zien, omdat organisaties steeds meer te maken krijgen met de bestrijding van fraude en financiële criminaliteit en de naleving van regelgeving op het gebied van o.a. witwasbestrijding.

Leidende positie volgens Forrester


De explosieve groei van data heeft bij bedrijven tot een sterke toename van data management en analytics geleid. Organisaties vertrouwen op SAS om uit die data inzichten te halen die ze bij hun besluitvorming en bedrijfsvoering kunnen gebruiken. Forrester definieert deze mogelijkheid als een “enterprise insight platform suite”: een geïntegreerde of gedeeltelijk geïntegreerde suite voor data management, analytics en inzichtgedreven actie. In het Forrester-rapport voor het vierde kwartaal van 2016 is SAS uitgeroepen als de enige leider op het gebied van platform suites voor bedrijfsinzichten. Volgens Forrester biedt SAS "eersteklas analytics in combinatie met een uitgebreid pakket goede data management functies voor streaming, virtualisatie en master data management", plus "een evenwicht tussen het huidige sterke aanbod en een platformstrategie."

SAS Viya


Forrester voegde daaraan toe dat organisaties die "hun heterogene architectuur voor data management en analytics willen vereenvoudigen, SAS® Viya™ als enterprise insight platform zouden moeten overwegen als dat in 2017 verder wordt uitgerold." De omzet van nieuwe software voor analytics, data management en basisfuncties is toegenomen met 8 procent. Dit vertegenwoordigt meer dan de helft van de totale nieuwe omzet in 2016. 

Uitbreiding cloud oplossingen


Daarnaast blijft de cloud bijdragen aan de groei van SAS; de inkomsten uit de cloud stegen met 9% als gevolg van de vraag vanuit de markt naar kostenefficiënte, eenvoudige en veilige methodes om toegang te krijgen tot SAS-oplossingen. SAS blijft nieuwe manieren vinden om klanten toegang te geven tot zijn oplossingen en expertise. Voorbeelden zijn SAS Cloud Analytics en Results-as-a-Service (RaaS). RaaS, dat vorig jaar al een sterke groei te zien gaf, zal ook in 2017 blijven groeien. Met RaaS zien klanten snel rendement op hun investering en kunnen ze gebruikmaken van de geavanceerde analytische oplossingen en de deskundigheid van SAS zonder dat ze hun eigen interne teams hoeven op te zetten.

SAS-partners


De SAS-partners waren verantwoordelijk voor bijna een derde van de nieuwe omzet. Het sterke channel-programma dat SAS hanteert voor system integrators, resellers, OEM's en aanbieders van managed analytic services helpt klanten om SAS-technologie te implementeren die het best aansluit op hun eigen behoeften en die van hun klanten. 

Continue innovatie


Analisten hebben SAS uitgeroepen als een van de leiders op het gebied van predictive and advanced analytics, customer intelligence, data management, data-integratie en datakwaliteit. Volgens IDC heeft SAS een aandeel van 31,6 procent op de markt van geavanceerde en predictive analytics. SAS is ook door branche-analisten erkend als een van de leiders op het gebied van fraudedetectie, risk en retail analytics.

Het handhaven van deze leiderspositie is sterk afhankelijk van innovatie. SAS investeert jaarlijks ongeveer twee keer zo veel in R&D in vergelijking met de belangrijkste technologiebedrijven; in 2016 was dit 26 procent. Deze vastberaden inzet voor innovatie is de basis voor de baanbrekende nieuwe SAS Viya-technologie, die door analisten als branchebepalend is aangemerkt. SAS blijft vernieuwingen introduceren rond dit open, voor de cloud geschikte, high-performance analytics en visualisatieplatform. De laatste vernieuwing is SAS Visual Investigator, waarmee geavanceerde analytics worden gecombineerd met dynamische en interactieve, visuele ‘workspaces’. Organisaties kunnen hiermee de volledige levenscyclus van een onderzoek, zoekactie of informatieverzoek identificeren, onderzoeken en beheren. SAS is van plan om SAS Viya in het eerste kwartaal van 2017 nog verder uit te breiden. 

Ook in 2017 zal SAS blijven innoveren op kerngebieden als analytics, visualisatie, data management, customer intelligence, risico en fraude. Daarnaast blijft SAS flink investeren in SAS Viya, artificial intelligence, cloud en IoT. 

Analytics toegankelijk voor iedereen 


Onlangs heeft Money magazine SAS Analytics "the most valuable job skill" genoemd. SAS University Edition biedt gratis toegang tot SAS-software, zodat iedereen kan leren om data te analyseren. Duizenden docenten, studenten en onderzoekers profiteren van het gratis SAS OnDemand for Academics in de cloud. Het aantal downloads en registraties van deze twee producten heeft de mijlpaal van 900.000 inmiddels al overschreden. Gratis e-learning materiaal en online zelfstudies helpen gebruikers aan de slag te gaan met SAS. Bovendien heeft SAS voor jonge studenten die programmacode leren schrijven onlangs de gratis CodeSnaps-app geïntroduceerd.

Het uitgebreide pakket analytics oplossingen dat SAS biedt, blijft de wereld verbeteren door gebruik te maken van data die problemen rond armoede, gezondheid, mensenrechten en onderwijs oplossen. Van het bestrijden van hitte gerelateerde ziekten in Arizona tot en met het voorspellen van de kans op zelfmoord onder Canadese jongeren, SAS Analytics verandert mensenlevens. 

--------

"The Forrester Wave™: Enterprise Insight Platform Suites, 4e kwartaal 2016.

IDC's Worldwide Business Intelligence and Analytics Tools Software Market Shares, 2015: It's Still About Self-Service.
 

media


andere talen / autres langues

contact

all colors of public relations

Elke De Ridder

Director Integrated B2B Communications

+32 52 55 33 26
SAS

Gracy Poelman

Communications Manager

+32 2 766 07 52
SAS

SAS is marktleider in analytics. Het bedrijf biedt software en service oplossingen voor innovatieve analytics, business intelligence en databeheer zodat klanten – nu al op meer dan 80.000 locaties - betere en snellere beslissingen kunnen nemen. Al sinds 1976 levert SAS haar klanten wereldwijd 'THE POWER TO KNOW’.