Persbericht: Akamai Enterprise Threat Protector biedt optimale bescherming tegen complexe, gerichte aanvallen

28-06-2017

Brussel - Akamai Technologies, het grootste cloud delivery-platform ter wereld, introduceert Enterprise Threat Protector. Deze nieuwe oplossing is ontworpen voor snel en eenvoudig beheer van cloud-gebaseerde beveiliging tegen complexe, gerichte aanvallen zoals malware, ransomware, phishing en op DNS gebaseerde datadiefstal.

Volgens het Ponemon Institute bedragen de gemiddelde kosten van een cyberaanval 9,5 miljoen dollar. Ondanks het grote aantal beveiligingsoplossingen dat bedrijven in gebruik hebben om aanvallen af te slaan, blijven criminelen zwakheden en gaten uitbuiten. Recursive DNS, een belangrijk maar vaak vergeten onderdeel van een enterprise-infrastructuur, kan zo’n gat zijn. Hoewel de meerderheid van de software en clients afhankelijk zijn van DNS om met elkaar te communiceren, heeft DNS geen ingebouwde intelligentie om te bepalen of een domein dat door een gebruiker wordt opgevraagd veilig is, of juist kwaadaardig.

Akamai’s Enterprise Threat Protector is net ontworpen om een antwoord te bieden op dit ‘intelligentiegat’ in de DNS-infrastructuur. Op basis van data die Akamai met zijn Cloud Security Intelligence heeft verzameld, koppelt Enterprise Threat Protection intelligentie aan de recursive DNS-aanvragen. Zo zijn gebruikers beschermd tegen het bezoeken van kwaadaardige domeinen. Enterprise Threat Protector is in staat de intentie van een DNS-aanvraag op waarde te schatten en te classificeren. Wanneer een kwaadaardige e-mail bijvoorbeeld toch langs de security glipt en een werknemer per ongeluk op de link klikt, herkent Enterprise Threat Protector dat het achterliggende domein geassocieerd wordt met bekende of mogelijke kwaadaardige activiteiten. De toegang tot dat domein wordt vervolgens geblokkeerd.

Een organisatie die al profiteert van de inzet van Enterprise Threat Protector is cruise-organisator Norwegian Cruise Line. “Een belangrijk element van onze commitment richting onze gasten is dat we alles doen wat mogelijk is om hun persoonlijke informatie te beschermen”, zegt Fidel Perez, Director of Enterprise Architecture and Performance van het bedrijf. “Enterprise Threat Protector legt een extra laag met intelligente security over onze systemen op het vaste land en in al onze cruiseschepen. Zo doen we er alles aan om het bedrijf, onze werknemers en gasten te beschermen tegen complexe, gerichte aanvallen.

Naast het blokkeren van de toegang tot kwaadaardige sites kan Enterprise Threat Protector ook de communicatie verstoren tussen apparaten binnen een organisatie die reeds geïnfecteerd zijn met malware en de Command and Control-servers (C2) van criminelen. C2 is een gebruikelijk, op internet gebaseerd mechanisme om malware te beheren, nadat het systemen heeft geïnfecteerd. De oplossing herkent tevens DNS-data exfiltratieaanvallen, waarbij het DNS-protocol wordt gebruikt om gevoelige data vanuit de organisatie naar buiten te sturen. Omdat DNS zo’n belangrijke poortwachtersfunctie heeft, kunnen security teams Enterprise Threat Protector ook gebruiken om toegang tot web-content die buiten de de use policy van de organisatie valt te blokkeren.

Akamai Enterprise Threat Protector is ontwikkeld om:

• De verdedigingsmogelijkheden sterk te verbeteren en DNS security-gaten te dichten door DNS-aanvragen naar kwaadaardige drop-sites, ransomware-sites, malware command and control-sites en DNS data-exfiltratie- en phishing-domeinen proactief te blokkeren op basis van actuele threat-intelligentie.
  • Snel schaalbare beveiliging toe te kunnen voegen, zonder complexiteit of hardware doordat het een cloud-gebaseerde oplossing is die binnen enkele minuten geconfigureerd en gebruiksklaar is, zonder dat gebruikers daar last van ondervinden.
  • De beveiliging te verbeteren en beheertijd te verlagen omdat het security-beheer overal kan plaatsvinden en policies binnen enkele seconden over alle locaties worden uitgerold.
  • Eenvoudig compliance te verbeteren en een Acceptable Use Policy af te dwingen door de toegang tot ongeoorloofde of ongepaste domeinen te blokkeren.
  • De kracht van DNS te vergroten via het Akamai global intelligent-platform

De security-teams bij onze klanten hebben te maken met steeds veranderende

aanvalstactieken en -methodes. Criminelen zijn altijd op zoek naar gaten in de verdediging en zijn vaak zeer vasthoudend om zwakke plekken in de beveiliging boven water te krijgen. Organisaties hebben behoefte aan cloud-oplossingen die snel inzetbaar en eenvoudig te beheren zijn en die ingeschakeld kunnen worden als onderdeel van de overall security-strategie”, legt John Summers, vice-president en general manager Enterprise Products van Akamai uit. “Met Enterprise Threat Protector bieden we onze klanten een krachtige, intelligente oplossing die kan helpen bij het ontdekken en  stoppen van gerichte aanvallen.

Aafke Buyl

Content & PR manager

AKAMAI

Tim Vereecke

Senior Solution Engineer at Akamai Technologies

AKAMAI

Als grootste en meest betrouwbare cloud delivery-platform ter wereld, maakt Akamai het haar klanten gemakkelijk de beste en veiligste digitale ervaring te bieden – altijd, overal en vanaf ieder apparaat. Met meer dan 200.000 servers in 130 landen is Akamai’s distributed platform ongeëvenaard en biedt het klanten niet alleen hoogwaardige prestaties, maar ook threat protection. Akamai’s portfolio van web- en mobiele prestatie-, cloud security-, enterprise access- en video delivery-oplossingen wordt ondersteund door uitzonderlijke klantenservice en 24/7 monitoring. Weten waarom financiële organisaties, e-commerce spelers, media & entertainment providers en overheidsinstellingen gebruikmaken van de diensten van Akamai? Kijk op www.akamai.com of blogs.akamai.com en volg @Akamai op Twitter.