» Back to the pressroom

Share now


Onderzoek Dell Technologies: 85 procent van de banen in 2030 bestaat nog niet

20/07/2017

Kwalitatief onderzoek Dell Technologies en Institute For The Future (IFTF) over technologie in 2030

Samenvatting

● Meer dan twintig experts wereldwijd voorspellen hoe opkomende technologie de samenleving en werk opnieuw vormgeeft in 2030

● Technologie creëert andere relatie tussen mens en machine: met diepgaandere samenwerkingen
Wijze waarop we werken, leren en talent werven, verandert wezenlijk

Brussel - Ongeveer 85 procent van de banen in 2030, bestaat nu nog niet. Het tempo van verandering gaat zo snel dat mensen al doende zullen leren. Dit met hulp van technieken als augmented reality en virtual reality. Het vermogen om kennis te vergaren, is daarin veel belangrijker dan de kennis zelf. Dat blijkt uit kwalitatief onderzoek van Dell Technologies met het Institute of the Future (IFTF) en twintig academische, technologie- en businessexperts wereldwijd.

Gekeken is hoe opkomende technologieën, zoals Artificial Intelligence (AI), robotisering, virtual reality, augmented reality en cloud computing het komende decennium ons leven en de arbeidsmarkt zullen veranderen. Het rapport ‘The Next Era of Human-Machine Partnerships’ biedt ook inzicht in hoe consumenten en bedrijven zich kunnen voorbereiden op een samenleving in beweging. In 2030 is ieder bedrijf een technologiebedrijf. Om die reden moeten bedrijven hun infrastructuur en personeelsbestand tijdig toekomstbestendig maken. Opkomende technologie zal dankzij de massale verbeteringen in software, big data en processing power, onze levens opnieuw gaan vormgeven. De samenleving gaat een nieuwe fase in wat betreft de relatie met machines.

We zien vaak twee extreme perspectieven rondom machines en de toekomst”, aldus Rachel Maguire, research director, Institute for the Future. “Een angstgedreven standpunt van technologische werkeloosheid, tegenover een optimistische visie dat technologie als onze sociale en klimaatziektes zal genezen. In plaats daarvan moeten we gaan focussen op hoe die nieuwe relatie tussen technologie en de mens eruit kan zien en hoe we ons hier op voor moeten bereiden. Wanneer we ons richten op het laten slagen van deze samenwerkingen tussen mens en machine, dan zal de impact ervan op onze samenleving, ons verrijken.

Highlights van het onderzoek:

● In 2030 zal de afhankelijkheid van de mens van technologie geëvolueerd zijn tot een partnership. Waarbij mensen vaardigheden inbrengen als creativiteit, passie en een ondernemersgeest en machines op hun beurt snelheid, automatisering en efficiency met zich meebrengen. De hieruit voortkomende productiviteit biedt nieuwe kansen binnen industrieën en banen.
● In 2030 zullen gepersonaliseerde, geïntegreerde AI-assistenten vele malen verder gaan dan wat nu mogelijk is. Zij zullen op voorspelbare en geautomatiseerde wijze voor ons zorgen.
● Technologie vervangt niet noodzakelijk werkende mensen, maar de manier waarop we werk vinden, verandert wel. Werk is niet langer een locatie, maar een serie van taken. Machine learning-technologie maakt de vaardigheden en competenties van individuen vindbaar en organisaties zullen hiermee het beste talent voor specifieke taken benaderen.

Dell Technologies voerde het onderzoek uit om bedrijven te helpen navigeren in een onzekere wereld en ze voor te bereiden op de toekomst. Digitale disruptie geeft sectoren een totaal nieuwe invulling. Uit Dell’s Digital Transformation Index blijkt dat 52% van ervaren leidinggevenden in zestien landen nu al significante veranderingen bemerken in hun sectoren als resultaat van digitale technologie. Bijna een op de twee bedrijven verwacht dat er een kans is dat hun bedrijf overbodig wordt in de komende drie tot vijf jaar.

Industrieën hebben niet eerder zoveel disruptie ervaren als nu. Het tempo van verandering is zeer reëel. We begeven ons in een nu-of-nooit-omgeving. Om vooruit te kijken in dit tijdperk van partnerships tussen mensen en machines, moet ieder bedrijf een digital bedrijf zijn. Een bedrijf met software als kern”, zegt Jeremy Burton, chief marketing officer bij Dell. “Maar organisaties moeten snel bewegen en capaciteit aan hun machines toevoegen, hun infrastructuur op orde brengen en hun personeel hier in meenemen, om deze verandering te kunnen realiseren.

Contact

Hilde De Wachter

Content manager
+32 491 377 377
E-mail Twitter LinkedIn



Angelique Van der Kroft

Communications and PR Manager Europe West
E-mail


Dell EMC

Dell Technologies is een unieke familie van bedrijven die organisaties voorziet van een essentiële infrastructuur voor het vormgeven van hun digitale toekomst, het ingrijpend verbeteren van hun ICT-omgeving en het beschermen van hun belangrijkste bedrijfsmiddel: informatie. Het bedrijf bedient klanten van elke omvang in 180 landen, variërend van 98% van alle Fortune 500-ondernemingen tot individuele consumenten. Dell Technologies beschikt over het meest uitgebreide en innovatieve aanbod van ICT-oplossingen binnen de branche, van de rand van het netwerk tot de cloud.. Meer informatie op http://belgium.emc.com/index.htm

Over Institute for the Future

Institute for the Future (IFTF) is een onafhankelijke en non-profit, strategische onderzoeks- en onderwijskundige organisatie, met meer dan vijftig jaar ervaring in voorspellingen. De kern van hun werk bestaat uit het identificeren van opkomende trends en trendbreuken die de wereldwijde samenleving en wereldwijde markt veranderen. Hun onderzoek genereert de vooruitblik die nodig is om inzichten te creeren die tot actie leiden. Het omvat een breed territorium van sterk transformatieve toekomsten, van gezondheid en gezondheidszorg, tot technologie, de arbeidsmarkt, leren en menselijke identiteit. Als onderwijskundige organisatie streeft ITFT ernaar om compliant te zijn aan fair-use standards en alleen materialen te publiceren in het openbare domein onder de Creative Commons 4.0 International License (CC BY-NC-ND 4.0). IFTF is gevestigd in Palo Alto, California. (http://www.iftf.org)