Mensen die griepprik krijgen op het werk 12% minder ziek tijdens griepseizoen

21-06-2018

De zomer is nog niet eens officieel begonnen, en toch denken veel organisaties al aan de jaarlijkse griepvaccinatie. Want niet alleen moet die binnenkort besteld worden, uit cijfers van Attentia blijkt dat het aanbieden ook echt loont voor bedrijven. Uit onderzoek bij meer dan 100.000 medewerkers blijkt immers dat het kort ziekteverzuim (-1 maand) tijdens het griepseizoen dit jaar 12% lager was bij medewerkers die een griepprik kregen op het werk.

Elk jaar opnieuw wordt één op de tien Belgen getroffen door de griep. Vanaf half oktober gaan daarom veel mensen om een griepprik. Velen kloppen daarvoor aan bij hun huisarts, maar er zijn ook bedrijven die het kosteloos aanbieden aan hun medewerkers.

12,35% minder zieken
Uit cijfers van Attentia blijkt dat er tijdens het afgelopen griepseizoen een significante link was tussen het aantal gevaccineerde werknemers en hun kort ziekteverzuim (minder dan 1 maand).

Van de meer dan 2.300 medewerkers die via Attentia bij hun werkgever gevaccineerd werden, is 3,12% uitgevallen tijdens het griepseizoen. Van de meer dan 100.000 medewerkers die niet door hun werkgever gevaccineerd werden, is 3,56% ziek geweest in diezelfde periode. Met andere woorden: het kort ziekteverzuim was 12,35% lager bij mensen die door hun werkgever het griepvaccin kregen.

Kleine nuance: bij de groep mensen die niet door hun werkgever gevaccineerd werd, zaten ongetwijfeld ook mensen die door hun huisarts gevaccineerd werden. Onder andere 50+’ers kunnen dat gedeeltelijk terugbetaald krijgen.

Nu al aan denken?
De kosten van het griepvaccin zijn voor organisaties veel lager dan de kosten die eventueel ziekteverzuim met zich meebrengen”, vertelt Edelhart Kempeneers, medisch directeur nationale accounts bij Attentia. “Een griepvaccin verlaagt niet alleen het risico op griep, maar wie toch ziek wordt, herstelt sneller en loopt minder kans op complicaties.

De vaccinatieperiode loopt dan wel pas vanaf oktober, bedrijven vragen best al in de zomer aan hun medewerkers of ze geïnteresseerd zijn en bestellen dan zo snel mogelijk het exacte aantal vaccinaties, ten laatste vlak na de zomer”, legt Kempeneers uit. “Farmabedrijven beginnen namelijk elk jaar vanaf nul met het ontwikkelen van hun vaccins en daarna duurt het een tijd voor de batches effectief klaar zijn. Het is een heel arbeidsintensief proces. Om te vermijden dat zij te veel of te weinig maken, moeten zij zo vroeg hun bestellingen binnen hebben.
 

media


andere talen / autres langues

contact

all colors of public relations

Eef Leroy

Public Relations Officer

+32 52 55 33 26
Attentia

Maaike Van Coppernolle

Content & Communication Responsable

Attentia

Attentia, partner in HR en Well-being van grote bedrijven, KMO’s en zelfstandigen, biedt producten en diensten aan op vlak van HR, Payroll, Preventie & Bescherming en Well-being. Deze geïntegreerde aanpak levert haar klanten data en dus bredere inzichten voor een succesvol HR & Well-being beleid. Attentia gelooft dat gelukkige mensen de drijvende kracht zijn achter elke succesvolle onderneming. Met meer dan 750 medewerkers, verdeeld over 40 kantoren in Vlaanderen, Brussel en Wallonië staat Attentia ten dienste van haar 15.000+ klanten. Meer informatie vindt u op www.attentia.be.