» Back to the pressroom

Fujitsu stuurt procesoptimalisatie met zijn nieuw kenniscentrum voor Robotic Process Automation (RPA)

10/05/2017

- Fujitsu richt een Europees kenniscentrum voor Robotic Process Automation (RPA) op.
- Het kenniscentrum zal technologieën en processen ontwikkelen voor Fujitsu’s klanten in de EMEIA-regio.
- De implementatieaanpak mikt op de samenwerking met klanten voor de cocreatie van RPA-oplossingen die naadloos integreren in bestaande processen.

Fujitsu richt een Europees kenniscentrum voor Robotic Process Automation (RPA) op, beheerd door Fujitsu in Kopenhagen, Denemarken. Het kenniscentrum zal een voortrekkersrol spelen in de ontwikkeling van nieuwe diensten voor het efficiënte beheer van repetitieve taken, de vaststelling en oplossing van onzichtbare procesknelpunten, en de optimalisatie van bedrijfsprocessen. Zo helpt Fujitsu zijn klanten om hun digitale transformatie te versnellen door de toepassing van robotisering voor de uitvoering van dagelijkse administratieve taken op het gebied van bijvoorbeeld klantenservice, human resources en boekhouding.

RPA maakt zowel gebruik van softwarerobots met of zonder kunstmatige intelligentie (KI) als van geavanceerde toepassingen voor machinaal leren om omvangrijke, repetitieve en routinetaken te beheren, waardoor menselijke middelen vrijkomen die op het creatieve werk kunnen focussen. RPA wordt al veelvuldig gebruikt op het gebied van bestuur en verslaggeving, klantenservicefuncties, het bijwerken van databases en de digitalisering van diensten in het algemeen. Zo kan een robot bijvoorbeeld enorme gegevensvolumes foutloos bijwerken in een fractie van de tijd die een mens ervoor zou nodig hebben en dat zonder onderbreking 24 uur per dag. Daar bovenop sluit dit menselijke fouten uit die vaak met dit soort werk gepaard gaan. Dat bevordert de productiviteit en leidt tot een grotere tevredenheid van de medewerkers die zodoende meer tijd kunnen besteden aan de taken die zij interessant vinden en waar zij een toegevoegde waarde kunnen leveren.

Bjarne Rasmussen, Manager Application Management bij Fujitsu in EMEIA, over RPA: "Wij kennen de voordelen al die softwarerobots en virtuele assistenten te bieden hebben, maar dat is nog maar het begin van het volle potentieel van robotic process automation. Nieuwe toepassingsgebieden ontwikkelen zich snel en dankzij Fujitsu's RPA-kenniscentrum zullen wij die mogelijkheden kunnen verkennen om best practices met onze klanten te ontwikkelen en te delen. Een succesvolle implementatie van RPA beperkt zich niet tot op zichzelf staande technologieprojecten - samen met onze klanten werken wij aan de cocreatie van RPA-oplossingen die in bestaande processen integreren en zodoende bijdragen tot digitale transformatieprojecten."

Thans zijn kunstmatige intelligentie en robotica de spil van de vierde digitaliseringsgolf. In lijn met zijn visie van een Human Centric Intelligent Society helpt Fujitsu zijn klanten de nieuwe digitale technologieën toe te passen om de werktaken van de mens te verbeteren. Fujitsu's RPA-kenniscentrum zal klanten helpen hun pilootprojecten te versnellen en over te stappen op de volle implementatie die het vermogen van RPA benut om processen te stroomlijnen en efficiëntie te bevorderen. Door samen met klanten aan de cocreatie van RPA-diensten te werken, zal Fujitsu's kenniscentrum erop toezien dat deze initiatieven specifieke bedrijfsdoelstellingen ondersteunen en in grotere digitaliseringsprojecten inpassen.

RPA biedt een veelbelovend potentieel voor alle industrieën en functies. Zo kan RPA worden toegepast zonder de noodzaak volledige IT-systemen te herzien, en worden geïmplementeerd voor specifieke taakuitvoeringen zoals de automatische verwerking van transacties, gegevensverwerking of communicatie met andere systemen. Om de implementatie van RPA-toepassingen te vergemakkelijken, ontwikkelt Fujitsu's kenniscentrum voor Robotic Process Automation een volledige software- en dienstenportfolio die weldra met bestaande kunstmatige intelligentietoepassingen kan worden gecombineerd en die via de Fujitsu Cloud Service K5 kan worden geleverd.

Pilootproject in het ziekenhuisdistrict van Zuid-Ostrobothnia in Finland

Recentelijk heeft het nieuwe Europese RPA-kenniscentrum in het ziekenhuisdistrict van Zuid-Ostrobothnia in Finland een pilootproject gelanceerd. Door de automatisering van de eerste gegevensverzameling bij de aankomst van patiënten in het ziekenhuis, beschikken de gezondheidswerkers over meer tijd om zich op patiëntenzorg toe te leggen. Het automatische formulier verzamelt basisgegevens over de patiënt en tracht de reden vast te stellen van zijn bezoek. Het formulier is dynamisch, wat wil zeggen dat de verzochte gegevens afhankelijk zijn van de aard van het bezoek.

Teemu Haukilehto, IT-architect bij het ziekenhuisdistrict van Zuid-Ostrobothnia over het pilootproject: "Tot nu toe boekt het project indrukwekkende resultaten. De afdeling oogheelkunde van het ziekenhuis van Seinäjoki dat aan het pilootproject deelneemt, verwelkomt jaarlijks 20.200 patiënten. Volgens onze berekeningen bespaart RPA dagelijks al 33 minuten werktijd. Zodra geïmplementeerd in de 30 patiënteenheden die in totaal 260.000 patiënten per jaar tellen, zal het systeem naar verwachting een tijdsbesparing opleveren van zowat 109.200 minuten per jaar."

Fujitsu's RPA-oplossingen kunnen zowel ter plaatse als in de vorm van een Software as a Service worden geleverd en bevatten alle nodige diensten voor een snelle RPA-implementatie. Voor de levering van RPA-diensten gebruikt Fujitsu het Xpressway-framework waarmee technische scalingproblemen van RPA-oplossingen kunnen worden opgevangen. De implementatie wordt samen met de klanten overlegd en volledig door Fujitsu geïmplementeerd en beheerd, met inbegrip van monitoring, updating en levering van automatische taken.

Prijs en beschikbaarheid

Fujitsu’s RPA-oplossingen zijn vanaf mei 2017 op de EMEIA-markt beschikbaar, direct bij Fujitsu en via zijn partners. De prijs is afhankelijk van de configuratie en de regio.

Extra informatie Logo

Chris Van den Broeck

Senior Advisor Integrated Communications
E-mail Twitter LinkedIn

Inès Godart

Communications Manager Benelux
E-mail LinkedIn

Fujitsu

Fujitsu is het toonaangevende Japanse informatie- en communicatietechnologie (ICT) bedrijf met een volledig aanbod van technologie producten, oplossingen en diensten. Ongeveer 155.000 Fujitsu medewerkers bieden ondersteuning aan klanten in meer dan 100 landen. We gebruiken onze ervaring en de kracht van ICT om de toekomst van de samenleving te vormen samen met onze klanten. Fujistu Limited (TXE: 6702) rapporteerde geconsolideerde inkomsten van 4,5 triljoen yen (US$ 40 miljard) voor het fiscaal jaar dat eindigde op 31 maart 2017. Voor meer informatie, zie http://www.fujitsu.com.