Belfius werkt samen met SAS aan innovatie met data

23-01-2018

Belfius rekent op het SAS Platform om de uitdagingen in de banksector van vandaag en morgen aan te pakken

Na jarenlange samenwerking gaat Belfius nog een stap verder in het partnership met SAS voor het bouwen en uitvoeren van hun digitale strategie. Het aandrijven van innovatie met data zal Belfius helpen om de bank van toekomst te worden en de leider in klantenervaring.

Belfius is de snelst groeiende financiële organisatie op het vlak van mobiele activiteit en heeft een enorme hoeveelheid data vergaard. Hierover zei Geert Van Mol, Chief Digital Officer bij Belfius Bank & Insurance op het SAS Forum Belux in juni 2017: “Deze data vormen ons vertrekpunt voor een nieuwe golf van innovaties. Het gebruik van data voor innovatie wordt een lange en continue onderneming die begint bij de centralisatie en integratie van al deze data, terwijl we blijven focussen op klantenervaring. De meest lonende projecten waarbij data rechtstreeks leiden tot extra omzet moeten dus nog komen, maar ze zullen een enorm verschil maken.

Het SAS Platform wordt het fundament dat Belfius helpt om innovatie te versnellen en deze projecten te realiseren. Met uiteenlopende functies als data management, exploratie en visualisatie, predictive analytics en governance, biedt het Belfius de mogelijkheid om data van eender waar in de organisatie – al dan niet real-time, en sneller dan ooit tevoren – om te zetten in waardevolle inzichten die kunnen worden gebruikt in diverse domeinen zoals sales, risicobeheer en marketing.

Het SAS Platform, met zijn Viya-mogelijkheden zoals embedded artificial intelligence en de integratie met open source, biedt Belfius de kans om de toonaangevende bank van de toekomst te worden, die snelheid met governance comineert, en de nadruk legt op een superieure klantenervaring.

Anne-Marie Glineur, Chief Data Officer van Belfius, licht deze nieuwe stap in de relatie toe: “Wij geloven in SAS als een sterke partner. Niet alleen om hun decennia-lange ervaring in analytics en datamanagement, maar ook omdat SAS blijft investeren in de nieuwste technologieën en met ons meedenkt over hoe we de huidige en toekomstige uitdagingen kunnen aangaan, zodat we concurrentieel blijven in een razendsnel veranderend landschap”.

Het SAS Platform zal Belfius ook in staat stellen om structureel te voldoen aan de GDPR, dankzij een centraal beheer en verwerking van data uit diverse omgevingen.

Jeroen Van Godtsenhoven, Managing Director bij SAS Belgium & Luxembourg: “Wij kijken er naar uit om de relatie die doorheen de jaren hebben opgebouwd naar een hoger niveau te tillen, niet enkel als softwareleverancier maar als volwaardige innovatiepartner. We zijn ervan overtuigd dat die zal slagen, vooral dankzij ons gemeenschappelijk DNA. Zowel Belfius als SAS geloven dat klantenervaring essentieel is. In de wereld van vandaag, waar hyper-personalisatie en service centraal staan, kan je onmogelijk winnen als je niet volop inzet op data en analytics (Machine Learning en AI). Het SAS platform zal Belfius bijstaan in het optimaal bedienen van zijn klanten.”

Lien Brusselmans

Content Manager

SAS

Gracy Poelman

SAS

SAS is marktleider in analytics. Het bedrijf biedt software en service oplossingen voor innovatieve analytics, business intelligence en databeheer zodat klanten – nu al op meer dan 80.000 locaties - betere en snellere beslissingen kunnen nemen. Al sinds 1976 levert SAS haar klanten wereldwijd 'THE POWER TO KNOW’.

Over Belfius Bank

Belfius Bank & Verzekeringen is een gevestigde bank en verzekeraar met een lokale focus. In België is Belfius actief in drie domeinen: retail en commercial banking, financiële diensten voor zowel de publieke als de private sector, en verzekeringen. Met zijn 150 jaar ervaring in de publieke sector, en 50 jaar in retail banking, is Belfius Bank en Verzekeringen volledig eigendom van de Belgische Staat via de Federale Participatie- en Investeringsmaatschappij (FPIM).