97% van de bedrijven niet voorbereid op cyberaanvallen vijfde generatie, volgens Check Point Security Rapport
12/04/2018
Beveiligingsniveau organisaties loopt minstens 10 jaar en 2 generaties achter op de realiteit

Check Point Software Technologies Ltd., wereldwijd leider op het gebied van cybersecurity-oplossingen, publiceert zijn Security Rapport voor 2018. Het rapport gaat dieper in op de problemen waarmee IT-professionals in alle sectoren vandaag geconfronteerd worden. Het is de ambitie van het Security Rapport om beveiligingsexperts en C-levels de informatie te bieden die ze nodig hebben om hun organisaties te beschermen tegen de vijfde generatie van cyberbedreigingen.

Het 2018 Security Rapport is gebaseerd op data van Check Points eigen Threat Cloud, threat intelligence-rapporten en uitgebreide bevragingen van zowel IT-professionals als C-level managers. Het omvat verschillende sectoren, waaronder de gezondheidszorg, de productiesector en de overheid.

Belangrijkste bevindingen

Eén van de voornaamste bevindingen van het rapport is dat meer dan 300 mobiele applicaties uit nochtans officiële appwinkels geïnfecteerd zijn met malware. Het rapport ziet eveneens een sterk stijgende trend in bedreigingen op het niveau van de cloud, cryptomining-aanvallen en kwetsbaarheden in IoT-toestellen.

“We zien een nieuwe generatie van cyberaanvallen de kop op steken, gebouwd op gelekte technologie door overheden ontwikkeld. Deze aanvallen van de vijfde generatie maken gebruik van verschillende vectoren, verspreiden snel en zijn extreem schaalbaar.” Dat verduidelijkt Peter Alexander, Chief Marketing Officer van Check Point Software Technologies.

“77 procent van de CISO’s drukt zijn bezorgdheid uit. Ze vrezen dat hun organisaties onvoldoende gewapend zijn tegen deze moderne aanvallen. Het 2018 Security Rapport bevat expertise, inzichten, oplossingen en aanbevelingen over hoe om te gaan met de nieuwe aanvallen.”

Check Point bevroeg 443 IT- en beveiligingsexperts over de hele wereld in een poging meer informatie te verzamelen over het moderne bedreigingslandschap en de manier waarop ze zich proberen te beschermen tegen de vijfde generatie van aanvallen. De resultaten van dat onderzoek liggen in lijn met onze bevindingen uit het Security Rapport. Ze stippen aan dat het beveiligingsniveau van de meeste organisaties minstens tien jaar en twee generaties achter loopt op de realiteit. Kwetsbaarheid aan bedreigingen van de vijfde generatie is vrijwel universeel.

“Het rapport biedt een duidelijk overzicht van het bedreigingslandschap waarin aanvallen van de vijfde generatie steeds frequenter worden”, zegt Dough Cahill, groepsdirecteur en cybersecurity-analyst bij de marktonderzoeksfirma Enterprise Strategy Group. “Geen enkele publieke of private onderneming is immuun. Ziekenhuizen, regionale overheden en multinationals zijn allemaal kwetsbaar. Toch is 97 procent van alle organisaties onvoldoende uitgerust om met deze mega-aanvallen van de vijfde generatie om te gaan. Dat moet veranderen.”

Ons doel met de publicatie van dit rapport is om als een voortrekker in het cybersecuritylandschap alle geïnteresseerde partijen te informeren over de bedreigingen van de vijfde generatie. We willen iedereen tonen hoe ze zich kunnen beschermen.

Download het Check Point 2018 Security Rapport hier.

Achtergrondinformatie

Andere talen / Autres langues

Whizpr
Chris Van den Broeck
Senior Advisor Integrated Communications
Check Point Software Technologies
Nancy Pletinck
Marketing Manager Benelux
Check Point Software Technologies
Check Point Software Technologies Ltd (www.checkpoint.com) is de grootste pure-play security leverancier wereldwijd, biedt toonaangevende oplossingen, en beschermt klanten tegen cyberaanvallen met een ongeëvenaarde vangst ratio van malware en andere soorten aanvallen. Check Point biedt een complete security-architectuur met zeer uitgebreide en intuïtieve beheersoplossingen, die de netwerken tot en met de mobiele toestellen van bedrijven beschermt. Check Point beschermt meer dan 100.000 organisaties van elke omvang. Bij Check Point beveiligen we de toekomst.