7 tips om reisfotografie naar een (nog) hoger niveau te tillen
28/06/2018
Niet de camera maakt prachtige foto’s, wel de fotograaf. Met deze zeven tips lever je onvergetelijke beelden af waar iedereen met grote ogen naar zal staan kijken.

Foto’s met klassieke spiegelreflexcamera’s, video’s en dronebeelden: bij DroneHeroes weten ze als geen ander hoe je het best mogelijke resultaat oplevert, ongeacht de omstandigheden. Het Nederlandse bedrijf begon als Instagram-community waarop liefhebbers dronebeelden deelden. Na aanschaf van enkele drones volgden professionele opdrachten en in amper drie jaar tijd bouwde DroneHeroes een internationale reputatie op. Vandaag maakt DroneHeroes foto’s en video’s in opdracht van onder andere hotelketens en resorts. Vanuit hun vestiging in Thailand bedienen ze de Aziatische markt.

LaCie sprak met Ronny Brouwers, eigenaar en creative director bij DroneHeroes. De gepassioneerde expert vertelt ons vanuit Thailand, waar DroneHeroes inmiddels een tweede kantoor heeft geopend, hoe ze er keer op keer in slagen de mooiste beelden af te leveren.

1. Het belang van materiaal
Een goede camera maakt geen goede fotograaf, maar soms heb je gewoon de juiste tools nodig. In dat geval is het van levensbelang dat je al je materiaal bij de hand hebt, en dat het naar behoren functioneert. Maak daarom een checklist van al je benodigdheden. Niets vervelender dan na drie uur rijden aan te komen bij die prachtige rots, om dan te ontdekken dat één van de propellers van je drone ontbreekt.

Bescherming van je materiaal is een tweede punt. Onderschat de kracht van de natuurelementen niet. Zeker het strand en de oceaan kunnen een nefaste impact hebben op gevoelige apparatuur. Je wil absoluut vermijden dat een ambitieuze zandkorrel je telezoomlens stuk maakt. Als we naar een uitdagende locatie gaan, zorgen we ervoor dat alle toestellen en lenzen afzonderlijk beschermd zijn. Je kan maar beter iets te veel voorzorgsmaatregelen nemen dan iets te weinig.

2. Omarm de omstandigheden
Weer is steevast de grootste variabele factor waar een fotograaf mee te maken krijgt. De impact is altijd anders, en is sterk afhankelijk van de omgeving. Je creativiteit als fotograaf is hier noodzakelijk om toch het meeste uit de shoot te halen. Accepteer en omarm de situatie, en probeer niet achteraf om grauwe lucht toch een zonnige tint te geven.

Je kan beter de dreigende bewolking van een nakende storm in de verf zetten met je foto’s, in de plaats van wanhopig te proberen om toch een zonnige schijn aan je beelden te geven. In de nabewerking kan je natuurlijk wel met de kleuren spelen.

3. Neem filters mee, zeker naar zonnige bestemmingen

Filters zijn van levensbelang. We hebben het natuurlijk niet over Instagram-filters, maar over neutral density (ND)- en polarisatiefilters. Als fotograaf ben je vrij om met sluitertijd, diafragma en isowaarden te spelen, maar iedere tweak heeft zijn neveneffecten. Zo kan je een foto van een waterval op heldere dag uitstekend belichten door een snelle sluitertijd en een klein diafragma te kiezen, maar dat heeft als neveneffect dat het water erg scherp zal zijn, met individuele druppels zichtbaar. Het is soms mooier om voor een langere sluitertijd te gaan zodat het water veel zachter oogt, maar zo raakt je foto dan weer snel overbelicht.

Een ND-filter laat je toe om creatiever te werk te gaan. Zo’n filter zorgt er voor dat er minder licht op de lens valt, zonder dat de omgevingskleuren daar hinder van ondervinden. Dat laat je toe om instellingen als sluitertijd en diafragma te kiezen in functie van de sfeer en de scherptediepte die je in je foto wil, zonder dat je gegijzeld wordt door een te heldere omgeving.

4. Denk aan het licht
Wie een opdracht moet afwerken en daar slechts beperkte tijd voor krijgt, heeft niet de luxe om alleen tijdens de golden hours te werken. In die periode heeft het omgevingslicht een zachte schijn en is het erg diffuus, wat voor mooie plaatjes zorgt. Op de middag is het licht een stuk harder.

Probeer je dag in te plannen rond dat harde licht, zodat je het kan mijden. Wij proberen doorgaans tussen twaalf en twee de lunch in te plannen. We kampen tussen die uren met erg harde schaduwen, terwijl werken met een drone helemaal moeilijk is. De schaduw van de drone komt immers mee in beeld.

Als er toch geen ontkomen aan is, neem dan opnieuw je toevlucht tot de juiste filters om het harde licht minstens voor een deel tegen te gaan. In de regel doe je er echter goed aan om je opnamedag zo in te plannen dat je geen belangrijke beelden hoeft te schieten wanneer de zon in het zenit staat.

5. Maak het verschil in de nabewerking
Het gros van het creatieve werk zit in de nabewerking. Hier kan je als fotograaf het verschil maken. Wij kiezen er doorgaans voor om de kleuren en het contrast van de beelden bij te sturen, en grijpen verder niet te hard in.

Je kan natuurlijk veel verder gaan. Veel fotografen en filmmakers voegen een eigen sfeer aan hun opnames toe door bepaalde kleuren naar de voorgrond te brengen. Voel je vooral niet gevangen door het bestand dat uit je camera komt: het opnemen van het beeld is slechts de helft van het werk.

6. Maak back-ups van je back-ups
Zorg ervoor dat al je werk niet voor niets is geweest, en werk een goede back-up-strategie uit. Het back-up proces begint voor ons onmiddellijk na het schieten van de beelden, wanneer we nog op locatie zijn. Op verplaatsing gebruiken we altijd LaCie Ruggeds, schijven die de allerzwaarste omstandigheden aankunnen. We hebben altijd een 5 TB Rugged-schijf en een LaCie Rugged SSD van 1 TB mee. Zo staan kritieke beelden altijd op minstens twee locaties.

Externe schijven met de unieke Rescue Service inbegrepen, zoals de Ruggeds maar ook de nieuwe DJI Copilot, geven je extra gemoedsrust. Zelfs wanneer je de drive ondanks alles toch stuk gaat, weet je dan dat de LaCie-experts de beelden erop nog kunnen terughalen. En de DJI Copilot fungeert dan ook nog eens als powerbank én je hebt op de set geen laptop nodig om al je beelden te kunnen selecteren, dat doe je via de app.

Zodra we terug in de studio aankomen, gaat het back-uppen nog een versnelling hoger. We kopiëren alle beelden naar onze LaCie 6big, waarop in totaal 48 TB aan harde schijven zitten. Die staan in een RAID 5-configuratie, zodat er geen data verloren gaat bij een defect aan één schijf. We bewerken de beelden vanop de 6big, wat mogelijk is dankzij de supersnelle Thunderbolt 3-aansluiting. Op de schijf houden we al onze bronbestanden bij, zelfs na afloop van een project. Je weet immers nooit wanneer een gearchiveerd beeld nog eens van pas kan komen.

Als bijkomende veiligheidsmaatregel bewaren we de bronbestanden nog eens op losse LaCie Rugged schijven van 5 TB. Die worden nooit leeggemaakt en dienen zo als ultieme back-up. Op onze locatie in Nederland schakelen we tot slot nog een NAS in voor de back-up van onze projectbestanden.

7. Werk georganiseerd, voor het te laat is
Wie veel foto’s neemt, moet heel wat bestanden beheren. Al te vaak beseffen mensen pas hoe belangrijk een goede workflow is wanneer ze verloren lopen in hun eigen ondoordachte bestandsstructuur. Ga daarom proactief te werk, en orden al je opnames zo snel mogelijk, zo gedetailleerd mogelijk. Wat het best werkt voor jou hangt natuurlijk af van het type fotograaf dat je bent.

We maken vooreerst een onderscheid tussen privé beelden en opnames voor een klant. Van daaruit splitsen we de structuur op per klant. Voor iedere klant is er een onderscheid per locatie waarop we opnames maakten. Per locatie hanteren we dan een onderverdeling per opnamedag, en per dag splitsen we alles op naargelang de camera of drone die de beelden heeft gemaakt. Zo is het erg eenvoudig om op vraag van een klant het originele beeldmateriaal van een specifieke drone op een shoot terug te vinden.

LaCie Rugged Thunderbolt USB-C 4TB - adviesprijs €239
LaCie Rugged Thunderbolt SSD 1TB - adviesprijs €499
LaCie 6big Thunderbolt 3 48TB - adviesprijs €3549
LaCie DJI Copilot - adviesprijs €369

Volg het werk van Ronny (@ronnybrouwers) en @droneheroes op Instagram.

Andere talen / Autres langues

Whizpr
Annelies De Becker
Integrated Comm. Officer
LaCie
Ward Bauwens
Region Head Seagate Branded Benelux and DACH
LaCie
LaCie, het vooraanstaande merk van Seagate-technologie, ontwerpt opslagoplossingen van wereldklasse voor fotografen, videografen, professionele audiobewerkers en andere intensieve gebruikers. Met de toonaangevende technologie, hoge prestaties en kwaliteit en goede klantenondersteuning helpt LaCie u uw creatieve visie realiseren. Ze onderscheiden zichzelf door hun helemaal op de ontwerpen richten, ongeëvenaarde technische prestaties te leveren en door jarenlange betrouwbaarheid bieden.