integrated communications

Newsroom

2013 is voorbij, een nieuw jaar is gestart. Dus wagen heel wat experts zich aan lijstjes en voorspellingen. Een leuze die ik vaak terugkeerde de voorbije dagen en weken: ‘content is king’. Vrij vertaald naar social media: stop met win&like en communiceer met meerwaarde. Een prachtig voornemen, maar is dit niet te laat?

Een sociaal topweekend 

 

Dit weekend heb ik me hartelijk geamuseerd op twitter. Twee televisieprogramma’s hebben immers voor een zweem van ontspanning gezorgd. Op zondag stond alles in het teken van #bkwaregem, op zaterdag werd de hoofdvogel afgeschoten door #missbelgie. En twee keer heb ik me afgevraagd, wanneer gaan bedrijven/adverteerders de ware kracht van social media ontdekken. 

 

Social media zijn een handig instrument om rechtstreeks met (potentiële) eindklanten te communiceren. Alleen zijn ze nog relatief nieuw en weten velen nog steeds niet hoe hier precies mee om te gaan. Zelfs voor de ware experten is het nog vaak een zaak van ‘trial and error’. Enerzijds is het vooral belangrijk om een evenwicht te vinden tussen een zakelijk en persoonlijk imago. Anderzijds is het ook zo dat je het publiek moet geven waar ze om vragen. Tenzij je weet waarin ze geïnteresseerd.

 

Bespeel het publiek met informatie die ze kennen

 

Het is onmogelijk om alle tweets rond een bepaalde hashtag te lezen, maar als eigenaar van de betere boekenzaak had ik ‘Cindy’ alvast een geschiedkundig meesterwerk cadeau gedaan. Zelfs de VRT had kunnen profiteren van het spektakel in Plopsaland. Want in het weekend dat hun nieuwe reeks ‘In Vlaamse Velden’ start, zorgt een West-Vlaamse jonkvrouw voor een gratis voorzet. Alleen, de bal verdween niet tegen de touwen.

 

En de manier waarop Sven Nys op zondag door het zand kliefde moet toch menig koffieverkoper op het idee hebben gebracht dat het tijd was om meneer Nys iets aan te bieden. Je weet immers dat honderden mensen lustig doorheen de populaire hashtags klieven op zoek naar die grappige noot. Wees gerust, als je als bedrijf op een menselijke manier omgaat met deze omstandigheden, dan verkrijg je topreclame voor ‘geen’ geld. 

 

Waarom loopt het dan zo vaak mis? Wel, ten eerste omdat heel veel bedrijven social media willen inzetten als een salestool. Alles draait om ROI, dus hou het liefst maar heel zakelijk. En als we op een menselijke manier reageren, dan draait het vaak om webcare. 

Ten tweede is het zo dat heel wat accounts beheerd worden door agencies. Vaak creëren die de perceptie van 24-uur activiteit door het inplannen van tweets en reacties. Maar buiten de ‘werkuren’ blijven ze ver weg van de accounts die ze beheren. Terwijl het net op die momenten is dat iedereen heel actief is. Eerlijk, ikzelf heb genoten van Miss België op de achtergrond terwijl ik aan het schaterlachen was met verschillende tweets.

 

Laat ons ook eens een voorspelling doen

 

En dus denk ik dat 2014 het jaar wordt waarin heel wat bedrijven een menselijk karakter zullen krijgen. In tijden van wantrouwen is het net belangrijk om op één of andere manier vertrouwen te verwerven bij (toekomstige) klanten. Hoe kan dat beter dan je bedrijf herkenbaar te maken voor die mensen. Zie het als de grote supermarktketen waar je iemand persoonlijk kent. Zeker weten dat je daar gaat winkelen, alleen maar omdat je er iemand kent. En net die relatie ontbreekt voor heel wat bedrijven op die zogenoemd sociale media. 2014 gaat dus niet over content, dat zou in vorig jaar al op de agenda moeten gestaan hebben. 2014 gaat over menselijkheid en relatie, echte sociale media dus.

Share now