integrated communications

Newsroom

Social media lijken niet meer weg te denken in bedrijfscommunicatie. Niet op Twitter, Facebook of Linkedin aanwezig zijn, betekent dat je als bedrijf niet goed bezig bent. De vele succesverhalen bewijzen dit ook. Of toch, dat is wat ik moet geloven als ik de vele agencies vandaag hoor pronken. Duizenden volgers, nog meer views,... wie kickt op cijfers kan op heel wat cijfers een orgasme krijgen. Maar zijn die social media wel nodig?

Even heel kort door de bocht. Mochten @Telenet, @NMBS en de Belgische Facebookpagina van Nutella geen succesverhalen zijn, dan is er iets grondig fout. Voor ‘merken’ kost het immers weinig moeite om succesvol te lijken. En net die verhalen vormen stilaan de maatstaf. Dus ook wij, in een B2B-omgeving, worden door onze klanten geconfronteerd met deze cijfers als maatstaf.

Mocht ik niet geloven in de kracht van sociale media, dan zou ik deze blog niet schrijven. Alleen geloof ik niet in de kracht van het grootste cijfer. Waarom heeft één van onze klanten 1000-en volgers nodig, als er in geheel België slechts 200 mensen relevant zijn voor hen? En is Twitter of Facebook dan het kanaal waar we aanwezig moeten zijn? Misschien is het een pak interessanter om deze mensen uit te nodigen voor een seminarie of ze zelf gewoon op te bellen. Kan je socialer zijn?

Waarom deze vergelijking? Omdat social media wordt afgerekend op ROI, lees sales. Het grote woord is eruit...Ik geloof echter sterk dat dat noch Twitter, noch Facebook, noch Linkedin of een blog zullen leiden tot een spectaculaire stijging in verkoop. Maar ze zullen de verkoopscijfers zeker ook geen kwaad doen. Ik zie ze eerder als een extra communicatieplatform. Ze geven je bedrijf een imago en zorgen ervoor dat je in een constant gezichtsveld van je (potentiële) klanten blijft verschijnen.

Als communicatiebureau zien wij social media als een vakgebied, naast marketing en pr. Deze drie vormen de pijlers van geïntegreerde communicatie. Afhankelijk van het bedrijf zal een bepaalde pijler misschien wel de bovenhand halen. Vaak gaat dit gepaard met beschikbare budgetten. Maar nog vaker hangt dit gewoon af van het doelpubliek. Waarom zou een bedrijf iedere maand duizenden euro’s spenderen aan social media, als ze potentieel maar 200 klanten hebben. Ze kunnen met deze budgetten veel beter direct met hen communiceren.

Alleen maak ik het mezelf nu wel heel gemakkelijk. Want net als voor de ‘merken’ geldt voor de echte niche een duidelijk antwoord. Maar wat voor die tussenbedrijven. Of die bedrijven die niet beschikken over relevante naamsbekendheid beschikken. Ook zij moeten eerst de denkoefening maken. Wie is onze doelgroep, waar zijn zij actief...Het antwoord zal heel vaak verrassend zijn!

Share now