integrated communications

Newsroom

 

Je kon het al aan je koude sneeuwtenen (en de Twitter barometer) voelen, gisteren. De opkomst voor het BJIT debat over digitaal uitgeven zou laag zijn.

Uiteindelijk daagden een 20-tal debatteerders op, waarvan er al eentje duidelijk voor de hapjes kwam ;-)

Digitaal uitgeven dus. Bruno Koninckx, researcher bij Memori, startte met een boeiende presentatie over de stand van zaken inzake "e-reading voor magazines en nieuwsuitgevers". De iPad blijkt over de perfecte maten (zou 'hij' dan toch vrouwelijk zijn ? ;-) en mogelijkheden te beschikken om e-reading tot een succes te maken, ook al kampen we nog met een aantal technische uitdagingen: beveiliging, converteren naar tablet, beperkingen van het toestel (werkgeheugen, gesloten systeem,...).

Los van de technologie, bezorgt de digitale revolutie ook uitgevers en journalisten de nodige uitdagingen. Moet workflow aangepast worden ? Moeten concepten aangepast worden ? Gaat dit nieuwe business model wel renderen ? Uiteindelijk vraagt een verrijkte editie op iPad 20 % extra inspanningen -tijd/geld- van de uitgever. Moeten journalisten crossmediaal gaan denken ? En heel belangrijk: welke toegevoegde waarde zoekt de lezer ? Voor welk type content is hij bereid te betalen ? En hoeveel dan ?

Stof genoeg om het debat te starten, onder de immer deskundige leiding van Luc Blyaert, geruggesteund door een expertenpanel, waar ook Bart deze keer in zetelde.

De avond eindigde traditioneel in gezelligheid, rond een hapje en een drankje, waar lustig verder gekeuveld werd. Opgewarmd reden we door een prachtig sneeuwlandschap terug richting Opwijk city...

Share now